Olmis di Diu - A. Beline

Il troi

01 di Zenâr 2004

“E je un ferâl pal gno pît la tô peraule, une lum pal gno troi” (Sal 119,105). Ancje il bon Pastôr nus mene “pai trois de justizie” (23,3). Epûr i miei fedêi di Visepente di ogni etât, e tant plui chei di Udin, no san ce che al è un troi. Ma no lu san nancje par talian, “sentiero”, parcè che no an fate la esperience dal troi.
La modernitât, cui siei ritmos e cu lis sôs esigjencis simpri plui ricatadoriis, e cognos dome la strade. Pôc lis stradelis di campagne, tant la strade “normâl”, chê largje che si scuen slargjâle simpri plui, che e passe pai paîs e pes sitâts. Par no fevelâ de autostrade, là che il prin comandament al è chel di fracâ l’aceleradôr e cori.
Invezit in Cjargne e tes zonis di mont, pe lôr struture morfologjiche e pes esigjencis de economie agricule, ducj sa ce che al è un troi, la sô funzion, il so valôr, l’impuartance di tignîlu simpri viert e netât dai baraçs e dai sterps e la tragjedie di pierdilu, di lâ fûr di troi.
Viodìn se o podìn capî l’impuartance dal troi biblic partint dai nestris trois.
Il troi al è stret, come la strade che e mene a la vite. “Cetant strete che e je la puarte che e mene a la vite; e ce pôs che a son chei che le cjatin” (Mt 7,26). Che e sedi plui int pe autostrade che no par un troi di mont no je une conseguence dal consumisim. Al è un fat “fisiologjc” de storie dai oms.
Pal troi si va a pît e un a la volte. Chest al dà la idee de fadie dal lâ indenant e de solitudine esistenziâl di ogni om. La vite no regale nuie e ognidun al à di cjatâsi fûr la sô strade. Dome cussì al pò e al à di judâ chei altris.
Il troi al covente par rivâ fint insomp de mont. E la mont, inte Bibie e inte vite, e à mil significazions: la fadie dal lâ di rive sù, la necessitât di distacâsi de banalitât e di cjalâ lis robis dal alt, te lôr globalitât e relativitât.
Il troi al covente ancje par rivâ a distrigâsi intun bosc. E la vite di vuê, cussì complesse e complicade, no ese un grant bosc che si à di scjavaçâ par rivâ tal larc e te lûs de libertât?
Il troi no lu ai fat jo. Lu an fat chei prin di me, dispes a fuarce di sbrissadis e coladis. La vite e je continuitât. Jo o ai dirit di doprâ dute la sapience e la esperience di chei prin di me. A pat che ancje jo o tegni viert il troi par chei che a vignaran daûr di me. Se i viei no vessin lassade segnade la lôr esperience, varessino nô un pont di riferiment? E podìno nô no lassâ ai fîs e ai nevôts chest pont di riferiment, chest orientament, chest segnâl di sapience e di vite?
Se si siere il troi, dut al devente salvadi. Se si siere la strade de sapience e dai valôrs, dut al devente plui complicât e invivibil. E ogni gjenerazion e à di sterpâ, netâ, segnâ il passaç plui sigûr e plui curt par chê che e ven dopo. Il troi al è memorie, parcè che lu an viert chei prin di me; al è presince, parcè che lu batìn ancje nô cirint di tignîlu viert; al è profezie, parcè che al permet a lis gnovis gjenerazions di frontâ cun serenitât e luciditât i lôr berdeis. Par traviersâ il bosc de vite e par rivâ su la mont di Diu.
Signôr, mostrimi i tiei trois. Fasimi deventâ un troi.