Olmis di Diu - A. Beline

Recuie par un disperât

01 di Zenâr 2004

Ai 20 di jugn dal 1995 al è muart a Parigj a 83 agns il scritôr Emile M. Cioran. Nol jere di Visepente e nancje furlan, ma al jere de grande parochie dai disperâts e al fevelave il lengaç universâl dal dolôr. Denant di un che al patis, il cristian al à di tirâsi jù il cjapiel come denant di un Crist, parcè che a son in parintât, ancje se no si cognossin. La crôs no je mai lontane dal Signôr.
Mi à regalât i siei libris un gno amì miedi, di lei juste un tocut al a volte, come lis gotis di un velen. E Cioran al è un velen, tacant dai titui: Scuartament, La tentazion di esisti, Il Distin dolorôs, Lagrimis e sants, L’inconvenient di jessi nassûts e vie. Pagjinis di une luciditât tremende e di une tragjicitât inmense, che ti fasin deventâ pinsirôs e pietôs. Dal moment che nissun nol rive a esprimi propit dute la sô disperazion, cetante no’nd aial di vê vude il biât Cioran! La ligrie, al dîs Oscar Wilde, e pò jessi false, ma la mascare dal dolôr e je simpri autentiche.
La vite di Cioran e je stade segnade di frut in sù. Al jere amì dal pizighet dal so paîs, che i regalave lis crepis di muart par zuiâ. La sô tragjedie e à tacât sui vincj agns, cu l’insonie. Par agns al à torseonât pes stradis desoladis di Sibiu, in Romanie, cuntune tension nervose al limit des fuarcis umanis. Il sium ti permet di spartî la vite in fadie e polse e di covâ une inlusion pal indoman. No durmint mai, tu scuegnis cjalâ la realtât di un continuo, cence soste e cence inlusions. Cheste luciditât, trasformade in supierbie (“jo o soi l’unic che al pò spiâ la vite cence jessi spiât”), i à dade la cjarie di vivi, ma in estreme solitudine e ripulse dai umign.
Nancje sô mari no à savût o rivât a capîlu. “Se o savevi di tant, o dispierdevi!” i à dit. “Dal moment che o soi un incident, mi riten libar tai confronts dal mont e de storie” i à rispuindût.
L’ironie dal distin e à volût che al muris cence inacuarzisi par vie dal Alzheimer, lui che al veve scrit: “Si pò sapuartâ la vite dome parcè che si à simpri la pussibilitât di fâle finide”.
Cioran al fâs part di une grande famee: Jop, Qoelet, Leopardi e tancj altris, cognossûts e scognossûts, che a an vût il distin di cjalâ in muse l’aspiet plui brut de realtât: la sô inutilitât, lis sôs inlusions, la sô crudeltât, il so acanîsi sui plui sfurtunâts. Al à discrotât cence pietât la religjon, la filosofie e la storie, palesant lis tantis falsetâts. In chest al è moderno, parcè che mai come vuê la vite si presente come pês e fadie.
“E la fede dulà le metìno?” al disarà il solit catolic benpensant e passût. La fede no gjave la tragjicitât de vite e e pò peâsi benon o cjapâ il rimpin propit te assurditât di tantis esistencis. Il discors de fede al reste viert e nol ven de razionalitât ma de compassion di Diu.
Personalmentri, denant di un otimisim di façade e di une ligrie slavrade e patetiche, propagandade soredut di une television che e fâs pene tal so sfuarç patetic di fâ ridi, o preferis la luciditât disperade di Cioran, tant plui dignitose. Une lagrime vere e je simpri preferibil a une ridade false.
O speri che il Signôr al colmi di lûs cheste anime tormentade che e à scugnût lâ indenant tal scûr come i farcs sot tiere. Cui aial plui dirit di lui e di chei come lui, che Diu nus mande par riclamânus a la serietât e a la problematicitât de esistence? Pocjis voltis la preiere cristiane e à vût un significât cussì penç: “Recuie, polse, duâr finalmentri in pâs!”.