Olmis di Diu - A. Beline

Te ostarie dal mont

01 di Zenâr 2004

I doi dissepui di Emaus, cul lôr cjaminâ strac e avilît, nus an regalade une des pagjinis plui inluminantis dal vanzeli. Parcè che a son il spieli de realtât di ogni timp. In ogni timp e su ogni strade a’nd è int che e va indenant plui par scomesse che par voe, cjamade di problemis e cul cûr che al vai.
E Crist si è compagnât cun lôr come un compagn che al palese une realtât e i’nt plate une plui profonde. Difat lôr no jerin in grât di cognossilu. Ma ancje ognidun di nô al è un misteri impenetrabil e o scugnìn acetâ di fermâsi a la façade, a la vôs dal om, cence podê lâ a viodi la realtât complete de sô anime.
Diu no si lu viôt ma si sint l’efiet de sô presince. Come l’aiar, il “spirt”, che no si lu viôt ma si viôt a movisi lis fueis.
La presince di Crist e je une presince che e scjalde, a nivel di cûr no di speculazion. Difat a sintin che ur art il cûr, parcè che Diu al è amôr, no resonament.
Un amôr che ancje al spieghe. Ma partint des Scrituris, che a palesin l’operâ di Diu inte storie. Un operâ che al rive a la vite dome passant pe muart e a la glorie dome passant pe passion. Une strade che la rude razionalitât, a plen dirit, no acete. Par chel o vin bisugne ancje de fede e de Scriture par “spieg┠la storie.
Ma di chest toc mi plâs fermâmi a doi particolârs. Il forest ur domande: “Ce discors faseviso fra di vualtris?”. Za! Di ce fevelino i predis cuant che si cjatin, i politics, i lavorents, i students, lis maris e i paris di famee? Difat si fevele di ce che nus sta plui a cûr. E a nô furlans ce nus staial plui a cûr, oltri che fevelâ di balon, di bêçs, di robe, di duliis?
I dissepui a jerin avilîts parcè che si jerin inludûts. Par no vê delusions, no si vares di fâsi inlusions. Ma si puedial vivi cence une inlusion, un sium, une matetât? E cuant che un a la volte a colin i nestris cjiscjei di cjarte, podìno rinunciâ a tornâ a imbastî, magari osteant, un gnûf cjiscjel?
I doi amîs, cence non par rapresentâ ducj i nons, a sfuarcin il Signôr a jentrâ cun lôr parcè che si stave sdongjant la gnot. Une gnot e un scûr che no puedin jessi dome astronomics.
Lu sfuarcin a jentrâ te ostarie. Ma no’nd ese avonde int inte ostarie? No esal il vin e la companie che a gjavin ogni pore e malinconie?
Intant nissun tai di vin o bussul di sgnape no an mai disberdeât nissun probleme. L’alcul nol rive a scjaldâti il cûr e a dâti pâs. E tant mancul la companie ocasionâl e la fole. Plui grande e je la ostarie e plui si sintisi dibessôi. Baste lâ tun marcjepît di metropoli o tun cjamp di balon o tune discoteche. L’om al à dibisugne di rapuarts personâi, a tu par tu, no massificants. La television e pò dâti la inlusion di une presince in mancjance di miôr, come une rose di plastiche a un pitoc o disperât che nol rive a comprânt une vere.
Crist al jentre te ostarie dal mont parcè che li e je plui fuarte la inlusion de companie e duncje plui tremende la sensazion de solitudine. Nissune confusion o droghe o bevande no pò sostituî la presince discrete dal “forest” che si sente cun nô, tun cjanton, a crevâ insieme cun nô il pan de solitudine che e jemple di tenebre la nestre anime e la nestre vite. Dutis lis ostariis dal mont metudis insieme no rivin a scjaldâti il cûr se no tu às dongje ancje Crist, compagn discret e insostituibil dal om.