Olmis di Diu - A. Beline

Zelinde

01 di Zenâr 2004

La biele stagjon che e sta rivant mi puarte il pinsîr di Zelinde, soterade cualchi mês indaûr tune zornade di soreli, jê che e jere stade luminose in dute la sô vite. O vevin apene fate la prime comunion e o ai volût lassâ la glesie come in chê dì. Par dôs resons.
Prin di dut parcè che Zelinde, cu la sô umiltât, serenitât, nocence, e veve conservade l’anime frute fintremai a 89 agns. E duncje, come che al dîs il Vanzeli, e veve dirit di jentrâ tal ream di Diu a chest titul di precedence. In plui la prime comunion e je dome un’ombre, palide e smavide, de grande comunion de muart. Difat inte comunion il Signôr si presente tal misteri, velât tal pan, cu la cuâl che la muart e sbreghe il vêl e e gjave il misteri. Par chel e je la vere comunion.
Restade vedue e cui fîs ator pal mont, come ducj, e passave lis sôs zornadis lavorant come une furmiute o une âf. Simpri intente a fâ alc: netâ la cjase, viodi des sôs besteutis, un salt tal cimitieri, la messe e soredut lis rosis e l’ort, la sô grande passion.
No veve raritâts ma i siei vâs a florivin un cimi prin di chei altris, parcè che jê e saveve cjatâ par ogni rose la sô purizion di lûs e il rices just. E tal ort nissun nol rivave a batile par cont di violis e di iris. Diu, cetantis cualitâts e ce colôrs!
Jo mi sint un pôc in parintât cun jê, parcè che mi à furnît ancje me. Cuant che mi à dât i macs des sôs violis, lu à fat cuntune gracie e une contentece che no mi jes dai vôi e dal cûr. Si sintive come in dovê pal fat che jo o vevi preferide la sô puaretât e o vevi onoradis lis sôs creaturis, che jê parfin ur fevelave. Cussì ogni volte che o viôt fra i strops doi vôi di viole, o scuen pensâ ai vôi serens e libars di Zelinde.
I siei vôi a jerin clârs e serens ancje parcè che ju veve lustrâts cul dolôr, pe pierdite di personis cjaris ancje zovinis e pe pierdite de salût.
Ma fin che e à podût e à lavorât. Cuanche le intivavi sul strop i domandavi: “Ma par cui lavoraiso mo, Zelinde?”. “Par dî la veretât, no varès dibisugne, jessint dibessole. Ma mi semee che la tiere e lis rosis mi domandin la caritât e jo no soi buine di dîur di no. Intant si semene e po, se si sarà vîfs, si cjaparà sù e senò passience. Nô o scugnìn fâ la nestre part”.
Jê e à semenât e il Signôr le à premiade. Al à fat florî tant la famee che l’ort, ancje cuant che jê no podeve plui, come che al fasarà cun nô cuant che no sarìn. Se o varìn vût il sintiment e la furtune di semenâ.
Il Vanzeli (Lc 21,1-4) al conte di chê puare vedue che, dute riguardose, si è strissinade pai mûrs tal templi fin li de cassele dai bêçs, là che i siôrs a podevin sbrocâsi, par butâ ancje jê lis sôs dôs palancutis. E il Signôr al à dit che jê e à butât plui di dut, parcè che e à butât dut.
Ancje Zelinde, plete e minude, e à butât tal mont lis sôs dôs palanchis, e duncje e à dât dut. Par chel jo le viôt come chês personis che Diu nus mande par consolânus cu la bontât, dopo di vênus provâts cu la tristerie. I sants a son come i lens tal spolert. No si ju viôt, ma si sint il clip. E cuant che si distudin, si sint il frêt. Par chel Diu nol pò cjastiâ il mont lassantlu cence santitât.
Cumò che le vin metude a polsâ come semence di eternitât pal grant ort dal cîl, o vin dut dirit di pretindi che il Signôr al mandi altris rosis piçulis tal nestri piçul paîs par inluminâ la nestre piçule storie.