Olmis di Diu - A. Beline

A scuele di Tomâs

01 di Zenâr 2006

Salacôr i cristians no si visin di ducj i particolârs de resurezion dal Signôr, ma ancje i plui dizuns e neutros a san che un dai dissepui al à dit che, se nol viodeve il segnâl dai clauts e nol meteve la sô man tal flanc dal Signôr, nol crodeve. Di fat il non di Tomâs, insieme cun chel di Gjude, ducj lu cognossin, e la pluritât a restin edificâts de sô prudence, impen di restâ mortificâts pe sô malinfindence. E cussì al è passât in proverbi: Jo o soi come san Tomâs: se no viôt, no crôt. Il vanzeli al ripuarte ancje il sorenon di chest dissepul: Dìdimos, che si po voltâ come gimul o ancje come dopli, tal sens di fals e balarin. In ducj i doi i sens al po benon jessi considerât gimul di ognun di nô, cussì prudents là che si varès di crodi e cussì môi di suste là che al sarès ben jessi plui prudents.

Mi soi domandât plui voltis, soredut denant di tantis manifestazions di credulitât inmotivade e di incredulitât preconcete, se o vin di cjapâ l’esempli dal prin Tomâs tal domandâ la prove o se invezit al è plui cristian ripeti cul secont Tomâs: Signôr gno e Diu gno (Zn 20,29). Al è il rapuart dialetic e conflituâl fra lis esigjencis sacrosantis de reson e chês no mancul santis de fede. La reson e domande provis e no po sierâ i vôi, ma la fede no po fondâsi su lis provis, ancje se par principi no à di poiâsi su l’assurditât.

D’altre part tant la reson che la fede a vegnin di Diu, che si lu onore tant viergint i vôi e cirint lis causis che sierant i vôi e acetant il misteri. O disarès che a coventin ducj i doi i ategjaments. Baste doprâju tal puest just. Pa la cuâl intes robis umanis no si à di sierâ i vôi ma si à di cirî il plui a font pussibil par vê il massim di obietivitât e di clarece. In cumun, in parlament, in tribunâl, tes bancjis, te vite sociâl no àn di jessi misteris e no si à di pretindi un at di fede e tant mancul di adorazion. Si à di viodi, prime di crodi. E viodi ancje là che no si volarès o no volaressin. Viodi e palpâ.

Invezit tes cuistions di fede, là che la reson no po provâ e une prove matereâl no disarès propit nuie, si à di vê il sintiment di sierâ i vôi e adorâ. Parcè che il reâl al è plui larc dal razionâl e la reson no rive a viodi dut e tant mancul a spiegâ dut.

O disarès che la fede e je un don di doprâlu ancje tes robis di chest mont, par viodilis te lôr completece e soredut par lâ plui in là o in alt dal sempliç dât razionâl, che al po jessi insignificant, frêt e angossiant. Cui vôi dal cuarp o viôt une persone, un fat, un câs, un puntin. Cui vôi de fede, cheste persone e cjape la muse di Crist, chest fat al jentre tune storie plui grande, chest puntin al cjate il so puest tal disegn di Diu, là che ancje il neri e il negatîf e l’inspiegabil o l’inevitabil a cjatin une lôr justificazion e positivitât. Dome cui vôi de fede o pues viodi la man e l’opare di Diu e dome viodint la man e l’opare di Diu o pues viodi te dimension plui vere e globâl.

Ma a son però moments là che no si rive a viodi propit nuie, parcè che la gnot e je masse fonde e la tenebre masse disperant. Al è soredut in chel moment che il voli de fede al rive a cjalâ tal scûr, come i gjats, e a cjatâ l’olme e la strade di Diu ancje tal gredei plui ingropât. E in chê volte dome un ch’al crôt al viôt. O vin paraltri la conferme de storie: dome chei ch’a àn crodût in alc di grant, a àn rivât a viodilu.