Olmis di Diu - A. Beline

Avocats dal om

01 di Zenâr 2004

Lis mês riflessions maris su la prepotence di tancj predis a an vudis dôs reazions: chei che mi àn dit che jo o lavoravi di fantasie e chei che mi domandavin cemût che al varès di jessi il predi. A la prime cuistion mi è purtop facil rispuindi: magari che si tratàs di matetâts dal plevan mat di Visepente! La seconde e je plui grivie, pal fat che jo no soi un espert e che ogni persone, comprendût il predi, e à un so mût di viodi e di rapuartâsi a la realtât.
O preferìs lâ a interpelâ la Bibie, che mi à compagnât par tancj agns dì e gnot e contagjât.
Intal libri sant, tal Pentateuc, o ài cjatadis dôs pagjinis che mi àn scaturît. A presentin Diu trist e l’om bon; Jahvè ingjaulât al ultin fin e l’om che al cîr di cidinâlu e di fâlu resonâ. Dut il contrari di ce che si varès di spietâsi.
Il prin fat al è ripuartât tal cjap. 18 de Gjenesi, là che Diu al vûl fiscâ i purcjinei di Sodome e Gomore e Abram che al trate cun lui come che ogni bon sensâl al fâs sul marcjât. Par no “netâ vie il just insieme cul pecjadôr”, robe indegne di lui, Diu al met come condizion di cjatâ almancul cincuante juscj. Abram e Diu a sbarin numars come doi zuiadôrs di more e a la fin le vinç Diu. Ma Abram al à fate la part che i competeve: difindi l’om.
Mancul dramatic come forme ma no come contignût al è il câs ripuartât tal cjap. 32 dal Esodo, là che Diu, viodint dal alt dal Sinai che lajù abas la int e sta saltant come une mate ator di un vigjel d’aur, i dîs a Mosè che e je rivade l’ore di fâju sparî. E Mosè le met dute par cuietâlu e par no fâsi ridi dal mont. Fin che al rive al intent di salvâ il so popul cjaviestri.
Chest al è il compit dal predi e dal cristian: di ricuardâi a Diu la nestre miserie. No tant par fâ deventâ bon Diu, che al è za bon, ma par jessi solidai cui siei fradis e ricuardâsi e ricuardâ che la religjon e je soredut perdon e salvece, prime che teologjie e astrazion. Il puest dal predi al è duncje chel di avocat dal om, che al à dibisugne, plui che avocat di Diu, che nol à dibisugne.e si fasarès ridi.
Po vino dismenteât che il “Parce, Domine”, prime che preiere de int pecjadorie, al è preiere dai predis ch’a vain pe lôr int “fra la jentrade e l’altâr”, come che al dîs Gjoel profete (2,17)?.
Certs plevans a son di “tradizion apostoliche” parcè che, come Jacum e Zuan, a volaressin dome viodi a plovi jù dal cîl fûc e flamis sui samaritans di vuê. “Ma Gjesù ur cridà” al dîs il vanzeli (Lc 9,53-55), lui che, “tai dîs de sô vite sun cheste tiere, al à ufrît preieris e suplichis cun grancj berlis e lagrimis” (Eb 5,7-10).
Inte mê vite o ài cognossût predis che, dopo di vê spaventade la biade int, a son muarts plens di spavent parcè che si rindevin cont pe prime volte di jessi ancje lôr de bande dai imputâts. Un al à vût il fiât di dî in predicje la dì de cinise: “Diu vueli che chei che no son culì usgnot a cjapâ la cinise, dentri un an a ledin in cinise!”. Par cumbinazion o distin, un mês dopo al è muart lui, di incident. O jeri predi di nît.
Invezit un altri al diseve: “Signôr, se ju sapuarti jo di corant’agns, no àstu di vê remission ancje tu, che tu sês eterne passience e boncûr?”. Chel sì che o varès volût vêlu par plevan. Difat, cuant che al è muart, lis feminis a vaivin, i oms a sgnarufavin e ancje la canae a vevin il pavêr dal nâs bagnât di lagrimis.