Olmis di Diu - A. Beline

Barabe in libertât

07 di Avrîl 2007

Fra i tancj aspiets scandalôs du chel scandul che e je la passion e la muart dal Signôr dal pont di viste dal dirit, de justizie, de cussience, un dai fats plui sunsurôs e je la decision, cjapade di Pilât e convalidade a furôr di popul, di condanâ Gjesù e di meti in libertât Barabe, “un presonîr une vore cognossût” (Mt 27, 16) “ch’al jere stât metût dentri parcè che a veve inviade une rivolte in citât e al veve copât” (Lc 23, 19). Duncje un terorist che il governadôr di un regim forest e mâl viodût al varès vût di tignîlu ben peât e butâ vie la clâf.
Za il meti sul stes plan un delincuent cuntun che lui stes al conferme cun muse rote di no vê cjatât in lui “nissun rimpin par condanâlu” (Zn 18, 38) al dîs la serietât, l’imparzialitât , la passion pe justizie di chest om che la storie lu assolf pal fat che si è lavât lis mans. Come se lavâsi lis mans denant di une injustizie e fos une monade par un ch’al à il dovê di ministrâ, e duncje di servî, la justizie.
Ma ce che al fâs plui impression al è che il sorestant, che par definizion o par arbitri al po fâ e al fâs ce ch’al vûl cence domandâi il permes a dinissun (se no ce podê esal?!), cuant che al à di fâ cualchi carognade al vûl il supuart dal popul. No di cualchi persone responsabil e cussiente, che lu consei ben, ma dal popul cjapât come grum bacanant e disordinât, che al conferme decisions o iniziativis che nancje nol capìs la puartade e la gravitât. Cheste manìe plebissitarie e je tipiche di ogni podê arogant e incuinât e e travierse i popui e i secui. Ogni ditatôr si poe su la fole, al berghele dal barcon, si fâs viodi circondât di fruts come une superiore di asilo. E la int e bêf chestis inmagjinis, che a son velen mortâl. Trope int dai nestris paîs, di ogni categorie sociâl, no ae berghelât contente cuant che Mussolin, ai 10 di jugn dal 1940, al à diclarât vuere? Pôc dopo tantis di chês maris a saressin restadis cence fîs, lis feminis cence om, e i fîs cence pari, parcè che il sanc, come simpri, al sarès colât sore di lôr, anzit al sarès stât dal lôr.
Che Barabe al sedi di bot simpri libar a prefarence di Crist al è un fat dolorôs che si ripet, deventant purtrop la regule e no l’ecezion. Parcè che il podê al à la possibilitât e mieçs di comprâ judiçs e tribunâi, cuant che no si fâs leçs su propie misure e tornecont. Ancje in dì di vuê o viodìn che lis presons a son plenis di intausse, laris, drogâts, cjochelis, violents, int che e sta ben li dentri. E nô, in buine fede, o berlìn che al è just metiju dentri ducj e lassâju dentri a fraidessi. No soi pe assoluzion gjeneralizade di ducj chei che a combinin robatis e al è just che la societât si difindi e e difindi i siei citadins. Ma sono propit chei li che a ruvinin il mont? Sono propit chei li che a fasin i delits plui grancj e lis porcariis plui orendis? Prime di lôr e plui di lôr no mèrtino di lâ dentri chei che a fasin lis vueris, che a bombardin lis citâts, che a fasin i miliarts traficant cu lis armis, che a sfrutin i puars ridusintju te sclavitût di un lavôr cence pae e sigurece, che a rapinin lis tieris dal tierç e cuart mont des materiis primis e, sore, ur strucjin magari lis scovacis nucleârs, chei che a incuinin e a fischin l’ambient, che a doprin l’inteligjence par inventâ tecnologjis di muart, che a fasin leçs cuintri de puare int?
Denant di cheste liste vergognose di int responsabil e impunide, che e pontifiche sui gjornâi, par television e tai parlaments, il popul ancjemò une volte ur bat lis mans e ju osane. Po al vignarà il moment, masse tart, di batisi il pet e di maludîju.