Olmis di Diu - A. Beline

Benefatôrs culturâi

01 di Zenâr 2004

Dai tancj insegnaments dai miei mestris spirtuâi, dôs robis mi son restadis vonde inclaudadis: che te laude di Crist inte messe e je presint la creazion te sô totalitât e che no si à di dismenteâ chei che nus àn fat dal ben. Par chel inte messe o sint dongje di me dute la infinide prucission de storie e o racomandi al Signôr i miei benefatôrs.
O tachi cun chei che a son stâts lis lidrîs de mê vite fisiche e duncje i miei di cjase e chel popul furlan che jo o soi fî e o ài di onorâ se o vuei vê vite lungje. Jo o soi fî de mê storie che simpri mi compagne. O prei ancje par chei che a son stâts lis lidrîs de mê vite spirtuâl cu la lôr fede, i sants, cul non sul lunari o no.
Ma e je une tierce categorie di int che jo o puarti sul altâr: chei che a son stâts lis lidrîs de culture, no dome furlane ma de grande famee dai umign.
Cussì o ài dit messe par Mozart, che mi console cu la sô musiche divine, e ancje par Bach, ruiuç limpit di armonie e di pâs. No dismentei Tomadini e Candotti, grancj e soredut nestris. Ma puedio dismenteâmi dal Leopardi che, in gracie de sô vite sfurtunade, il mont intîr al è deventât plui siôr?
Pai matematics e pai sienziâts no prei parcè che no ài mai capît e podût gjoldi de lôr fadie. Stes discors pai filosofos, masse confusionaris tes ideis e ingredeâts tal spiegâlis. Diu al è veretât ma soredut semplicitât. Dut diferent il discors pai miei idui leteraris, di Dostoevskij e de grande famee russe in jù. O prei dispès par Oscar Wilde, che nus à fat tocjâ il cîl cu lis flabis e l’infier cul “De profundis” e la sô vite inmorâl no i à improibît di jessi mestri di alte moralitât. Come il grant Joseph Roth, muart cjoc a Parigji e che ogni sô pagjine e peraule e gote la poesie e la malinconie de civiltât tal cûr de Europe e de tradizion dai ebreos d’orient. Il so “Jop” nol dispâr cul origjinâl biblic.
Un debit grant lu ài ancje cun Totò e, biel che o prei par lui, mi domandi cemût che a fasin a resisti i agnui e i sants ogni volte che al vierç la bocje tal coro dai beâts.
Cuant che nô o cjapìn in man un’opare di artist, no pensìn a chel che le à fate, a trop che al à patît par fâle, a lis traviersiis de sô vite, dal moment che i artiscj a an scombatût come nô, cun in plui la estreme sensibilitât e la normâl incomprension. L’ereditât culturâl, che e nudris l’anime e e dure tal timp, no coste mancul di chê matereâl, che nô par solit o sintìn come un ben. Se un mi fâs preâ par so nono che i à lassât un cjamp, lôr a an lassât tant di plui, oparis vivis, e a int che nancje no cognossevin. Bisugne ringraziâju e preâ par lôr.
Par chel jo mi sint content cuant che sul altâr i dîs al Signôr: “Viôt di chel artist che mi à consolât cu la sô musiche, e di chel autôr che mi jude a vivi ancje dopo muart, e di Totò, che orsere mi à fate passâ la malinconie e mi à fat vaî di ridi”.
O pensi che Diu al permeti che e vegni in chest mont tante int dome a fâ dam. Alore si pintìs e nus mande ancje lis stelis, par inluminâ il scûr de storie. I sants e i artiscj a son il nestri firmament e o vin di laudâ Diu che nus ai à mandâts e ancje lôr, che a an savût inluminâ la nestre vite magari cu la lôr anime ta l’ombre.