Olmis di Diu - A. Beline

Cent e cincuantetre pes

01 di Zenâr 2004

Il vanzeli al conte che Crist si è palesât pe tierce volte ai siei dissepui sul mâr di Tiberiade e ur à fat il regâl di une pescje straordenarie, di fâ spreçâ lis rêts. Chest dopo une gnot interie di inutile fadie. I pes a jerin tancj che i dissepui, cun dute la lôr strachetât, no an resistût a la tentazion di contâju. A’nd jere cent e cincuantre (Zn 21,11).
Jo no jeri li. O scuen partant acetâ la peraule di Diu e partî di li par cirî il significât profont. I esperts de faune locâl a disin che il mâr di Tiberiade al à ungrum di pes e di tantis cualitâts. Saveiso tropis? Cent e cincuantetre. Tant a dî che i dissepui a an rivât a cjapâ dutis lis cualitâts di pes. Come dî ducj i pes.
Inte Svuizare romanze, a Zillis, e je un pipin di glesie romaniche dal XI secul che ducj a van a viodile par vie dal sufit, dividût in … cent e cincuantetre tassei, cu lis storiis de salvece. Al è dividût in nûf riis di disesiet tassei. Il nûf e il disesiet a son numars “perfets”, tant a dî a dan la idee de totalitât. Difat il disesiet al è numar prin e il nûf al è fat di tre par tre.
No stoi dant i numars. O stoi cirint il significât. Che al è straordenari: Crist nus salve ducj e nissun nol è tant trist di no podê jessi cjapât de sô rêt.
Cheste idee cussì “pascâl” le vevin clare ancje in Aquilee, ancje par vie de lidrîs alessandrine de nestre glesie mari. Tant clare che, sul paviment, a an rafigurât i pescjadôrs che a pescjin pes diferents par forme e par profonditât.
Cemût mai che o vin pierdude cheste veretât di fonde de Bibie e de glesie? Cemût mai che si permetìn nô, puars viêrs, di detâ lis condizions par jentrâ te rêt di Crist?
Ancje jo, a gno mût pescjadôr di oms, o provi a cjalâ te rêt dal gno paîs e dal mont. Dai pes che mi capitin sot man o varès di scartâ ducj chei che no son catolics. Po ducj chei che no son a puest cu la dutrine sociâl e politiche de glesie, come i no democristians e i democristians cuintri di Buttiglione. Po o varès di scartâ chei che no vegnin a messe ogni domenie, che no si confessin, che no son a puest cu la morâl catoliche, i malmaridâts, i blestemadôrs, i imbroions, i bausârs, i egoiscj, i sflacjons. Insome o restaressin, a voli, jo e il muini. E cui aial dit che jo e il muini o sin i miôrs dal paîs? Juste parcè che o lin di plui a messe?
A chest pont al reste dome di butâ vie ancje la rêt e gambiâ mistîr. Opûr tornâ a la teologjie consolant de nestre Aquilee, de rêt che e cjape ducj i pes.
Cun chest no vuei dî che nol esist il mâl e che fâ il mâl o il ben al è compagn. O dîs che la rêt de misericordie di Diu e je tant grande che e cjape dentri ducj i oms e dute la storie. E che la glesie catoliche, che e à di jessi salvade ancje jê a ogni nivel, no an nissun titul e dirit par sielzi i pes di tignî e chei di scartâ. Chest lu fasaran i agnui di Diu, a la fin de storie (Mt 13,49).
Acetìn la convivence dal mysterium iniquitatis e dal mysterium salutis. E lassìn che Diu al fasi ce che al è so e dome so: creâ, salvâ, perdonâ, ricreâ. Lassìn cjapâ lis suriis ai gjats. A Val al jere un vecjo che, cuant che un zovin i faseve obiezions, al rispuindeve: “Non insegnare a babbo baciare mamma!”. Contentìnsi di fâ ben la nestre part di creature e lui che al continui a fâ chel mistîr di creadôr e di redentôr che al fâs di simpri e par simpri.