Olmis di Diu - A. Beline

Crist e il predi

01 di Zenâr 2006

Tai agns lontans si studiave, tra lis altris, ancje une materie clamade “Teologjie dal sacerdozi”, par meti lis fondis dal nestri jessi predis partint des fondis di Crist. Dome cussì il nestri jessi predis al sarès stât une novitât rispiet al sacerdozi ebraic, come che il sacerdozi di Crist al è un superament e une novitât rispiet al sacerdozi dai fîs di Aron e di Levi.
In realtât la materie e jere plui clare tal titul che ta l’esposizion e e sparive denant des grandis tematichis de teologjie sistematiche di Tomâs. Cussì si preferive passâ sul plan assetic, là che il predi al veve di riprodusi la santitât di Crist traviers lis virtûts classichis, par devent⠓alter Christus”, un altri Crist o, pai plui esigjents o esagjerâts, “ipse Christus”, Crist in persone.
A distance di une vite, mi semee dijust tornâ su chest rapuart fra il gno jessi predi e il jessi predi di Crist, par viodi se la mê “novitât” e à parintât cu la “novitât” e unicitât di Crist. E tirâ lis justis conseguencis.
Al va dit che l’aspiet plui sunsurôs e inmediât dal predi al è chel di podê ripeti o (ri)atualizâ ce che Crist al è fat inte ultime cene. Di fat une des costantis dal predi al è il so rapuart cu la messe. La messe e fâs il predi e il predi al fâs la messe. E, stant che e je la messe che e fâs la glesie o comunitât, cualchidun al à rivât a dî che, se nol è il predi, no je nancje la comunitât. Di li l’insistence su la celebrazion de messe, che e à di jessi bramade come la prime, sintude come l’ultime, gjoldude come l’uniche. Un mût di dî cun savôr proverbiâl al è che “il predi al vâl trop che e vâl la sô messe”.
Ma se il predi al à di riprodusi Crist, al à di riprodusi ancje o sore dut la sô unicitât rispiet ai predis de viere aleance, che a moltiplicavin i sacrifics e i regâi parcè che a vevin di ufrî prime par sè, par vê il perdon des propiis miseriis, e po pai pecjâts dal popul, ch’and jere simpri masse. Di li l’esigjence di copâ e ufrî cence soste, parcè che plui nemâi si ufrivin e plui si podeve sperâ intal perdon. La novitât di Crist e je tal fat che al à abolide la molteplicitât des vitimis pe unicitât de sô ufierte. E la sô unicitât e sta tal fat che nol à ufiert nemâi cence colpe ma ancje cence merit, ma il so sanc o, miei, il so amôr fint al sanc, e chest al à valôr infinît e definitîf parcè che infinît e definitîf al è il so valôr di Diu deventât om.
Alore il predi, ch’al à di riprodusi in sè il stes sintî di Crist, nol à tant di ripeti a rafiche ce che Crist al à fat te ultime cene, ma al à inmedesimâsi in Crist predi, vitime e altâr, ufrintsi sè in maniere totâl. Alore la sô messe no consist tant tal moltiplicâ lis messis, ufrint une vitime, ma tal fâ deventâ la propie vite une messe parcè che lui al à cjapât ancje il puest di vitime sacrificade. Cussì, come Crist, plui che ufrî, si ufris e plui l’ufierte e je grande e plui e je uniche. Parcè che un sacrifici totâl al è par definizion unic; dopo dât dut, nol reste plui nuie di dâ. Forsit la pecje di nô predis e je chê di vê moltiplicât a dismisure ce che al à fat Crist, dismenteantsi o trascurant di ufrîsi nô stes te nestre totalitât. Cussì o vin plui colegance cul vieri che cul gnûf Testament.
Se la novitât dal sacrifici e sta inte ufierte totâl di se stes, cualunche cristian o om che si ufris in totalitât al fâs ce che al à fat Crist e duncje al è predi. Di fat chel che si ufris sè, paiant di persone, al è plui predi di chel che al ufris une vitime diferente di lui, magari vuadagnant sore.