Olmis di Diu - A. Beline

La “grande Serbie” dai triestins

01 di Zenâr 2004

Puntuâl come l’ore di cene, la television nus presente lis ultimis novitâts de vuere de Bosnie, che no son plui nancje novitâts. Difat la violence e à batût ogni film “horror” e ancje la liturgjie internazionâl, cu lis sôs inutilis riunions e risoluzions, e à stufât. Di gnûf al è dome l’insisti periculôs e discutibil dal pape su la vuere juste. Di cui e cuintri di cui? Alore mi cjape un sens di impotence. O pues dome biadâ, preâ, pensâ. E il pinsîr mi puarte te mê situazion concrete taliane e furlane e mi inacuarç, cun terôr, che la violence no je esclusive de carognetât serbe, salvadis di simpri, ma di realtâts che a cjàcare si vantin di grandis tradizions di civiltât e tolerance ma che tai fats no son miôr.
O feveli de politiche taliane di un secul in ca e de arogance triestine, di cuant che a àn imbastide la regjon, tai confronz des minorancis (che chi di nô a son maiorancis) furlane e slovene.
Se lavìe a stan fasint pulizie etniche, par fâ sparî ogni origjinalitât e diviersitât culturâl e religjose, ce non si aial di dâi a la politiche di un stât e di une regjon che semplicementri a an scancelât une nazionalitât fasint fente che no esisti e duncje che no puedi vantâ dirits? Dulà ese une scuele, une stampe, une television, une glesie furlane e slovene?
Za il meti insieme une sitât, Triest, cun tune regjon, Friûl, e il condizionâ il distin di un popul a chel di une realtât diferente e foreste al è un delit no mancul grant des arlechinadis jugoslavis, ma in ducj chescj agns la nestre tiere e je stade umiliade, sacrificade, emargjinade in ogni sisteme, di mût che il piçul al è deventât grant e il grant al è deventât piçul. In non de unitât regjonâl, ce che al rivave par Triest al restave a Triest e ce che al rivave culì si veve di dividilu cun lôr. Ancje i bêçs dal taramot.
E pal principi de no concorenzialitât, nô no vin dirit di vê ce che a àn lôr ma lôr a puedin vê cence di nô, come agjevolazions, teatro, radiotelevision e vie. Ancje la messe de domenie. Nô o vin dirit dome a la cronache nere e ai nons strambîts.
Ma tornìn al progjet de “grande Serbie”, che tante injustissie al sta semenant. Triest, par dâsi une patine di justificazion, al à inventade la Vignesie Gjulie che, come dutis lis robis falsis (viôt il patriarcjât di Vignesie impen di Aquilee), e à finît cul vê plui fuarce e dirits des veris. Difat i gjulians a tirin, pes ativitâts culturâls e di propagande, cetant plui bêçs di duc’ i furlans metûts insieme. In plui, i nazionaliscj triestins si batin pai dirits dai esui di là e no acetin che i slovens di ca a vedin il stes tratament. No contents di vê impeolât il Friûl tune situazion di suicidi, cumò i triestins a smicjin a roseâ il Friûl toc par toc, tacant di Monfalcon e passant par Gurize e Cervignan, cu la segrete sperance che il delit si tramudi in dirit e la rapine in operazion di normalizazion. Come in Bosnie.
A chest pont mi inmagjini za la domande: “Ce paragons fâstu? Dulà sono i muarts e il sanc e la violence?”. O sai che no je la stesse situazion ma la tecniche no je difarente. Prin di dut nol è dit che la leç e la politiche a sedin mancul periculosis des sclopis e des bombis. E po il vanzeli al dîs che si à di vê plui pore di chei che a copin l’anime, la culture, la identitât, il spirt. Difat si viôt plui vite in Bosnie fra un sbâr e chel altri che no in tancj dai nestris paîs in dì di fieste.
La pulizie etniche e à vût suces.