Olmis di Diu - A. Beline

La confession dal abbé Pierre

01 di Zenâr 2005

A 93 agns, Henri Grouès, cognossût in dut il mont come abbé Pierre, al à publicât un libri-interviste intitolât “Mon Dieu, pourquoi?”, là che si fâs lis grandis domandis sul parcè de vite e de muart. Ma ce che plui al à interessât i letôrs, e scandulizât buine part dal mont glesiastic, a son lis pagjinis che il frari al dediche a la sô vite sentimentâl, a lis pulsions sessuâls che lu tormentavin te sô vite celibatarie e che lui cualchi volte al à cedût, ancje se cence leamps profonts. Al restave insodisfat parcè che nol podeve vê chês relazions stabilis che a nassin dal amôr e chest no i jere permetût dal vôt di castitât che lui al cirive di restâ fedêl il plui pussibil. E nol voleve fâ patî lis feminis che a spartivin cun lui chestis esperiencis.
Partint di chescj ricuarts lontans, come tun testament, l’abbé Pierre si diclare pe abolizion dal celibât obligatori dai predis, pal sacerdozi des feminis, pal matrimoni dai divorziâts e e pa l’union des copiis omosessuâls, che lui al propon di clamâlis “aleance” par disferenzeâlis dal matrimoni tradizionâl.
Lis reazions a son stadis tantis e contrastantis. Tal mont lontan de glesie, l’adesion e la comprension e je stade cjalde e totâl. Tal mont glesiastic si à preferît tasê, parcè che no si podeve aprovâ la confession dal abbé e nancje la sô vision morâl. Il gard. Lustiger, par salvâ morâl e caritât, al à dit che a 93 agns si piert cualchi colp. Ma un luminâr i à rispuindût che, se l’abbé Pierre si fos batût pal celibât dai predis, lu varessin puartât a esempli.
Il parcè di chestis reazions al è evident. No si trate des sbaradis dal ultim predi o frari anticonformist, ma di une des personalitâts plui grandis a nivel mondiâl. Un om che al po presentâ a garanzie la sô esperience straordenarie di testemoni de libertât e de caritât. Nassût te alte borghesie di Lyon, al à rinunciât a dut par fâsi frari. Al è jentrât te resistence, riscjant la vite par salvâ i ebreos perseguitâts. Dal 1945 al 1951 al è stât deputât de Lorene. Dal 1954, denant dal cadavar di une mari e dal so frutut muarts di frêt, al à decidût di dedicâ la vite a la int cence cjase, fondant il moviment di Emaus. Decorât de Legion d’Onôr, al è une des vôs plui altis dal mont pe difese dai puars e pe campagne profetiche cuintri dai armaments e de violence. Te France laiciste, al è il plui cognossût e rispietât. Se si ves di fâ un confront, simpri odeôs, o sin a nivel di mari Tarseie di Calcutta cun, in plui, la sensibilitât e la sensibilizazion sociâl e politiche. Un testimoni, duncje, ch’al passarà a la storie come un apuestul de caritât e un sant sociâl.
Lis cuistions inviadis dal abbé Pierre a son grandis e a van frontadis cun calme, luciditât, umiltât e libertât. Simpri miôr frontâlis, magari fasint sustâ cualchi benpensant, che rineâlis o rimovilis. Tant, a tornaran fûr simpri plui frecuentis e impelentis. Mi interesse però un altri aspiet. La grandece e l’umiltât di chest om che, rivât insomp di une esistence venturose e venturade, al podeve tasê su la sô vite privade e invezit al à confessade la sô umanitât e fragilitât, ruvinant e comprometint par simpri la sô inmagjine. No lu fasaran mai sant. Lu ringracii par vê dât sperance a tante int, ancje predis e fraris, che no àn rispietât simpri la promesse fate ma che instes a àn cirût di fâ dal ben e lu àn fat. A di chei che si son sbregadis lis toniis scandulizâts, ur disarai che no dome no son inteligjents e libars ma no son nancje cristians. Parcè che la religjon nus dîs che la virtût plui grande, splendide, uniche dal cristian no je la castitât ma la caritât. E che Diu nol cjalarà se o vin lis mans netis, magari vueidis, ma se lis vin cjamadis di oparis di ben, ancje se sporcjis e cjamadis di creturis.