Olmis di Diu - A. Beline

La taule j’ pronte

01 di Zenâr 2005

A Rome e je a pene finide la sinode dai vescui su l’eucaristie come risultive e colme (fons et culmen) de vite e de mission glesie e, cu la conclusion dai lavôrs dai paris sinodâi, si siere anche chest an speciâl, dedicât a l’eucaristie. Si trate di un aspiet fondamentâl e vivificant de glesie e duncje al va tratât cu la profonditât, la devozion e la passion ch’al merte, par podê ufrî ancje ai oms di vuê il pan de vite e il cjaliç de salvece che il Signôr nus à lassât prin di murî come memorie dal so sacrifici su la crôs e come garanzie che lui al sarà cun nô, nestri compagn di viaç e nestri sostentament. Un teme, chel de eucaristie, che al cjape dentri i aspiets plui disparâts, dal teologjic al liturgjic, dal eclesiologjic al pastorâl, dal spirtuâl al ecumenic e vie. Al è ancje il prin incuintri cu la presidence di pape Benedet. Di chi ancje la sperance di buine part dai fedêi che cheste sinode e segni un pas indenant, che e fronti la dutrine tradizionâl cun voli e cûr gnûf. Pe vite de glesie e pe vite dal mont.

Lis proposizions a son stadis consegnadis al pape, pe prime volte in forme publiche, par ch’al prepari jl document relatîf e duncje al è just e coret spietâ chest pronunciament autorevul. Intant mi permet di dî ce che un predessut di paîs e forsit ancje un cristian cualunche si spietarès. Siguramentri nissun no si spiete novitâts rivoluzionariis e nancje un ribaltament de dutrine tradizionâl, seben che in tancj aspiets e risint dai secui passâts d’in chê volte a cumò. In câs, mi plasarès che il magjisteri de glesie al rivas a cjatâ une forme gnove di presentâ l’eterne veretât. Soredut un spirt gnûf, ch’al tegni cont dai gambiaments radicâi sucedûts tal fratimp. Se i vescui si limitin a ribadî lis veretâts, lis regulis e lis proibizions ch’a àn tignût fin cumò, nol covente fâ nissun incuintri e nol covente nissun confront o dibatiment. Al baste un befel o un diktat.

Se l’eucaristie e je chê realtât impuartante e vivificant che si crôt e si celebre, al è evident che la prime preocupazion no je chê di meti cunfins e dificoltâts a la partecipazion dai fedêi, ma di fâ il pussibil par che ducj i fedêi a puedin sentâsi a cheste taule di eternitât tindude tal timp. Nol à duncje sens fâ la liste di chei che no àn dirit di sentâsi parcè che no son a puest cu lis regulis canonichis. Dal moment che si scuen mangjâ par vivi, si à di spalancâ la puarte e il cûr a ducj. Bisugne, come simpri, vê coragjo e cjalâ la fan de int plui che lis regulis. Se un mi mûr di fan, no stoi a domandâi se al è catolic, se si è lavât, se al è trist o bon. I doi di mangjâ. Lis domandis i es fasarai plui indenant, s’al covente. O vin al riguart une peraule inluminant propit tal vanzeli dal gustâ nuviçâl, là che il paron di cjase ur dîs ai servidôrs: Lait tes croseris des stradis e clamait ducj chei ch’o cjatarês (Mt 22, 10). Stes discors pal ecumenisim. Se l’eucaristie e fâs l’unitât, prime e plui si mangje insieme e prime e plui si cjatisi d’acordo. No si fasial cussì tes fameis? Prime si sentisi e si guste e po si resone e si cuistione.

Un dai nestris cjants al dîs: La taule j’ pronte, il vin l’è ca. Vino ogni domenie, par ogni comunitât, la taule pronte? L’eucaristie e je un regâl ma ancje une dibisugne, un dovê ma ancje un dirit. Se l’eucaristie e je la fonde de vite de glesie, dutis chês altris robis a vegnin dopo e in funzion di jê, comprendude la cuistion dal celibât dai predis o de ordenazion dai viri probati, dai maridâts ch’a dan buine testemoneance. Esal lecit, esal cristian lassâ un paîs cence la cene sante dome parcè che il cogo nol à il grimâl di ordenance o nol à fat il cors uficiâl?