Olmis di Diu - A. Beline

Mari di misericordie

01 di Zenâr 2007

Passade la scalmane dai prins dîs e ancje lis fiestis, mi plasarès fermâmi a rifleti cun calme suntun câs che al à interessât e dividût par mês l’opinion publiche. Cun acusis, di une bande e di chê altre, acusis di insensibilitât pe persone e di insensibilitât pai principis. Mi riferis al câs di Piergiorgio Welby, malât di zovin e passât par un calvari di tredis agns, fin che, stuf, al à domandât che i distacassin la spine che lu tignive in vite. La malatie si clame “sclerosi laterale amiotropica”. Le ten amens parcè che ancje gno fradi Vigji al è muart di chê muart orende, dopo dîs mês di rianimazion.
Il câs al è esplodût cuant che i àn dade pubicitât mediatiche cun letaris al pressident de republiche, cun intervistis, cun dibatiments pro e cuintri. Fin che no son rivâts i radicâi a completâ la comedie. Parcè che la tragjedie si è butadee in comedie, cun atôrs di sigûr no a l’altece di une cuistion cussì delicade. E stant che i talians a son plui puartâts a vaî che a resonâ, a un cert pont un câs personâl, dramatic, al è deventât il câs nazionâl. Chest al trasforme e al deforme dut e ducj si riscje di fâ no dome une brute figure e une violence, lant a intrometisi cence nissun dirit né competence tal misteri di une vite e di une famee.
No si po mai vâ cjapâ un câs personâl e fâlu deventâ un principi gjenerâl e tant mancul pratindi che il legjisladôr al fasi une leç par une persone. La leç e je par nature sô gjenerâl e e à di rivuardâ il ben plublic, no chel di une persone. Par chel a son altris stradis. E il ben public nol po che jessi orientât a la vite. Si varà di viodi il cunfin fra difese de vite e acaniment terapeutic, ma il principi al è sacrosant. Il stât, cu lis sôs struturis, nol à di copâmi. In câs mi copi o mi fâs copâ di chei di cjase. Altre robe inacetabil e je l’intromission violente, l’acaparament vilan che cualchi formazion partitiche si fâs regolarmentri di une situazion. Lis cuistions de vite e de muart no son di gjestre o di çampe ma a rivuardin la cussience di ducj e ognun al è tignût a operâ seont cussience e no seont ideologjie.
Muart Welby, cuant che al jere il moment, par ducj e prin ancjemò pe famee, di vivi in cidin il propi dolôr, e je sucedude la balfuerie. Di dute cheste facende, za dismenteade, forsit al restarà il spetacul indecorôs dai funerâi in place, parcè che il vicjariât di Rome nol veve dât i permes pa la celebrazion religjose. Une sielte che no à plasût a tante int, come che no mi à plasût a mi. Parcè che il funerâl nol è la legjtimazion o la canonizazion dal muart, ma un at di caritât che la comunitât e fâs consegnantlu a la misericordie di Diu. No si fâs il funerâl in glesie parcè che si è sants, ma parcè che si à dibisugne dal perdon di Diu e des preieris dai fradis. Si podeve pratindi un funerâl privât, cence partîts e televisions, ma si veve di fâlu. Par chel che chest om al à patît, pe abnegazion esemplâr de sô femine e ancje, lassaitmal dî, par un fregul di coerence de bande de autoritât gleseastiche. Che no à mai dineât une benedizion a un che si è copât (fra i tancj, l’industriâl Raul Gardini cun tant di gard. Tonini), a un ch’al à copât, ai mafiôs e vie. Une glesie che e à beatificât i soldâts muarts in Iraq, savint che l’ativitât militâr no je la plui adate par un cristian. Une glesie che e à vût il fiât di fâi il funerâl al ditatôr Pinochet cun tant di vescul.
Une glesie che, par resons teorichis e no pastorâls, no vierç lis puartis a ducj, a partî dai plui sfurtunâts, no je une mari di misericordie. Forsit nancje une madrigne. E o stenti a volêi ben.