Olmis di Diu - A. Beline

Mê none

01 di Zenâr 2006

E jere une zornade cjalde di lui, tal dopomisdì. Mê mari e stave spelant patatis par dânus dongje di cene cuant che, a colp, si è metude a berlâ: “E je muarte mê mari! Joi, mamà, che no ti viôt âtri!”. Le vin cjalade incocalîts, o vin cirût di gjavâi dal cjâf chê fantasie che invezit e jere premonizion o telepatie. Timp dopo nus à rivade la conferme che mê none Ane e jere muarte in Belgjo propit la dì di sante Marie Madalene, cuant che la int di Davai e va in avôt a Divilin. E o vin savût ancje che e jere muarte sole come un cjan parcè che e veve preât gno barbe di stâ a cjase, che no si sintive ben, ma lui al jere masse afanôs pal lavôr e, tornant, al veve cjatâ un grumussut poiât daprûf dal spolert. Cussì si sierave, in tiere foreste, l’aventure di une femine piçule di stature ma grande di sintiment, fuarte come une crete, inteligjente e libare come pôcs. No par nuie e jere nassude a Sostâs, in Cjanâl, là che a batiavin i fruts “Libero Pensiero” e i oms a dopravin il lôr pôc timp disponibil par dâ dongje la prime Cjase dal popul, cun grande fote dai predis e dai benpensants.
Dopo di vê stât a servî a Mion, tal palaç, mê none e jere lade a marît a Davai. E veve dibot 33 agns, jessint nassude ai 24 di mai dal 1876. “No jerial masse tart par maridâsi?”. “Ancje masse adore par tribul┠e veve rispuindût. Un matrimoni fedêl, ma no furtunât. Gno nono al è muart di palmonite sfulminant dal 1934 e, trê mês dopo, a Vignesie, si è inneât gno barbe Rinaldo, ch’al studiave di predi cui Servi di Maria e al veve scomençade l’universitât a Rome. Al veve 20 agns e al jere brâf e bon. Si sa che lis disgraciis si tirin come i folcs. Dal 1943, in Grecie, al è muart gno barbe Zuan, il prin, a 33 agns. Chel altri gno barbe, Ricardo, al jere in Grecie cu la nâf Galilee e al è lât a finîle in Russie.
Dut chest le veve sierade in se stesse. Disiludude dai câs de vite, e preferive stâ su lis sôs. No leve nancje a messe no, cun grant scandul dal curât e de int. “La mê messe e vâl plui de sô” i à rispuindût une dì. E cuant che e à savût che o batevi di lâ predi, mi à dit: “No sta lâ predi, che i predis a vivin splumant la int e cence lavorâ”. Ma se no bateve la glesie, no à mai fat mâl a dinissun e no à mai smetût di preâ su la Filotee. Sentade sul so scagnut e poiade tôr dal spolert par stâ clipe, e spartive lis sôs zornadis cui sants e cui muarts. Cuant che o pensi a mê none Ane, o pensi a ce che e varès di jessi e di fâ la glesie. Come une none, preâ, pensâ, cjalâ cun afetuose atenzion e dome ogni tant, cuant che propit si va fûr di scuare, invidâ cun gracie e cun ironie a tornâ in stangje. Dâi al mont un sens di eternitât, di relativitât, di sapience, di sigurece, di pâs. Parcè che il voli de none al è un voli di afiet e ti dà pâs.
In chescj dîs o ai ricuardât cun grande consolazion i 50 de sô muart. Cuant che le ai viodude pe ultime volte te stazion di Cjargne, o vevi 15 agns. I agns che mi mancjaressin par rivâ ai siei 80 e duncje o soi ancje jo inviât sun chê strade. Mi plasarès fâi rivâ il gno afiet, il gno agrât, il ricuart splendit ch’o ai di jê. Mi plasarès fâi savê che, jentrant tal predessam, no ai tradide né la int né la cussience e che e po stâ contente di vê un nevôt “corvac”, come che jo soi stracontent di vê vude une none come jê.