Olmis di Diu - A. Beline

Predis in place

14 di Avrîl 2007

La grande manifestazion dal mont catolic par salvâ la famee, baluart de societât, si le fasarà. A àn za distinât il non e la date: Family Day, come il sbarc merecan in Normandie, ai 12 di mai. E sarà l’ocasion bramade par ricompatâ chei che i tegnin pardabon ai valôrs “no negoziabii” e chei che si rindin cont dal pericul mortâl che la societât taliane e corarès la dì che il parlament al fasarès la leç che e ricognòs lis convivencis eterosessuâls e, Diu nus deliberi!, omosessuâls. Lis precisazions, lis distinzions, lis motivazions di cheste “marce su Rome” si moltiplichin. No je cuintri di nissun, e je une robe laiche, e je un ben par ducj, ancje par chei che no crodin, e je une riedizion dal duel mortâl cuintri dal nazisim e dal comunisim e vie.
I vescui, par bocje dal lôr pressident Bagnasco, a àn decidût di nô organizâle in prime persone, par no dâ l’impression di une presince masse marcade, e no saran in place, par no jessi stracapîts. Però le bendissin e ur permetin ai predis, sore dut ai plevans, di compagnâ lis lôr comunitâts, come che ogni bon pastôr al fâs cu lis sôs pioris.
No sai trops predis nostrans e talians che a laran in place. A son bogns di lâ plui di ce che no si crôt. Sore dut a laran chei peâts ai moviments, che si vuardin di lâ par resons mancul impuartantis e discriminantis, come la pâs, la justizie, la democrazie, i dirits sociâi e l’ambient. Nol è un delit, tratantsi di une forme di proteste publiche e civîl. No pensi che e sedi la miôr robe che un predi al puedi fâ. Prin di dut no capìs la furbetât dai vescui di restâ in caserme e di mandâ al front i predis. Se la cuistion e je cussì vitâl, parcè no vano ancje lôr a compagnâ i plevans che a compagnin i lôr fedêi? Vino une religjon pai laics, une pai predis e une pai vescui? Mandant indenant i predis e i laics, pensino di lavâsi lis mans e di sparagnâ la lôr part juste di critichis?
Ma no viôt nancje l’oportunitât che un plevan al ledi in place a difindi la famee cristiane. Prin di dut nol è nissun atac in cors, parcè che al è dut di decidi e po parcè che i valôrs no si ju difint cu l’ideologjie e lis sfiladis e i slogans, ma cul compuartament pratic e coerent. Se un al è convint des sôs sieltis morâls e religjosis, nol gambie idee e femine o om parcè che lu fâs chel dongje di lui. Alore i vescui no son tant sigûrs de maturitât e de serietât dai lôr fedêi. Ma il predi e il cristian al difint la sô famee vivint cun serietât i siei dirits e i siei dovês. I catolics a difindin il lôr model di famee no manifestant e berghelant, ma mostrant la lôr diference in miôr rispiet a di chei altris. Fintremai che i matrimonis fats in glesie si dividin compagn di chei fats in comun o no fats di nissune bande, no vin nissun dirit di protestâ e nissun valôr di salvâ, che a son za lâts pe roe. Se il predi al vûl difindi la famee cristiane, impen di fâ proclamis e marcis, al cîr di preparâ miôr i siei fedêi, di judâju no dome a celebrâ il sacrament, ma a cjatâ une cjase e un lavôr e un implant sociâl e culturâl ch’al invoi a meti sù famee e a fâ fruts. E ur sta dongje tai moments di dificoltât no tant cun predicjis astratis e sterpis ma cun afiet dolorant e cun partecipazion passionade.
Cuant che nô catolics o mostrarìn che lis nestris fameis a àn une marce in plui, a son plui fuartis e serenis, a san frontâ cun plui positivitât lis provis de vite e a son un tesaur inestimabil, nol coventarà lâ in place a sfidâ e a protestâ, ma e sarà la int a vignî di nô a domandânus il segret di tante furtune. Fin che no rivarìn chi, dut il rest al sarà comedie. O tragjedie.