Olmis di Diu - A. Beline

Prime regule pastorâl: umanitât

01 di Zenâr 2004

A son dodis agns che i miei pas a an bandonade la plêf di san Martin di Rualp e Val e in dut chest timp, in veretât svualât, o ai cirût di no tradî, se no ogni tant cul pinsîr e tal cûr de gnot, la gnove famee de mê anime.
Par une reson di concretece e di onestât.
No si pò volê ben a dôs feminis ni tignî in pins dôs fameis e il cûr dal om, comprendût chel dal predi che lu à a tessare, nol pò jessi dividût. Par chel no capìs chei predis che a sparagnin l’afiet pe int par dopo lâts vie e cussì a tradissin il lôr gnûf paîs e a metin in crôs il sucessôr.
Ma il câs al à volût che o tornàs a meti pît, par cualchi ore, là che o jeri rivât predi di nît, a 27 agns, e o ai passât i cutuardis agns de mê maturitât. E cuant che o ai viodût di lontan chês cjasis che lis cognossevi clap par clap e chê glesie là che o ai sbrocade la mê anime in ben e in mâl, o ai capide la veretât profonde dal proverbi: amôr prin nol à fin. Parcè che si è viert intal gno cûr come une feride e il sanc mi spissulave, ma e jere une feride dolce, come lis feridis dal amôr.
Intun lamp o soi tornât in sintonie cun chel timp fondamentâl de mê vite di predi là che, usance Gjesù a Nicodem, o soi tornât a nassi, bandonant struture, erudizion, programis preconfezionâts, ogni sience e fuarce clericâl, par fâmi ultin cui ultins e spartî lis lôr ricjecis e i lôr limits, che no jerin “secundum ordinem Melchisedek”. Par capî e jessi capît, par cressi e par judâ a cressi. E si pò tacâ cheste aventure dome se si jentre a contat di anime, in plene gratuitât e disponibilitât.
Incuintrant i pôcs che o ai cjatât, dopo di vê stât a saludâ i tancj che a an stralozât tal lûc de polse eterne, o ai capide la leç de relativitât dal timp. Difat a colp si è sbregât il vêl de separazion e al è stât come se o fossin stâts simpri insieme. Parcè che l’anime e tornave a gjoldi e a patî. O ai simpri pensât che l’eternitât e scuen jessi une condane se al mancje l’amôr. Se si stufisi tun’ore, no esal d’ingrisulâsi a pensâ di frontâ i secui dai secui? Ma l’amôr al è vite e contemporaneitât, come che il passât al è muart e sepulture. Se si vuelisi ben, si scancele il passât e si è in eterne presince. Par chel a disin che i amants a son in paradîs.
Di tant timp passât insieme, la int no ricuarde plui ni lavôrs ni dutrinis ni teologjiis. Dut chest al ven dismenteât par prin e al è di stupits inviestî in energjiis. La int si vise che o vin preât insieme e soredut che o vin stât ben insieme.
“Cetant che nus mancje!” e “Ce biei moments che o vin passât insieme” a son stadis lis espressions plui usuâls. E presentantmi i lôr fruts, ur disevin: “Chel chi al è il siôr santul che mi à tirât sù e che ti feveli dispes”. Ce si puedial pretindi di plui?
Tal racomandâju ancjemò une volte a Diu, l’unic pastôr e il vêr plevan di un paîs, o torni su la mê idee fisse o carûl: la prime regule pastorâl e je la umanitât. Anzit l’uniche. Intindude tal spieli de incjarnazion dal Signôr. Parafrasant l’Imitazion di Crist, o disarai che, se tu às umanitât, nol è impuartant se no tu às altris cualitâts. Se no tu às umanitât, ancje lis tôs plui bielis cualitâts no valin nuie.