Olmis di Diu - A. Beline

Trê regâi par cressi

01 di Zenâr 2004

Se la ricjece di une fieste e dipent de sô simbologjie, al è clâr che la Pefanie, o Pasche Tafanie, e je la mari des fiestis. Difat al è difil cjatâ un’altre zornade cussì fodrade di significazions. Forsit par chel il Friûl al à volût contornâle di tantis perlis musicâls, liturgjichis e di costum. O pensi a lis melodiis, a lis messis particolârs, a lis benedizions, ai pignarûi. Mantignîlis par vê un leam cul passât al è alc; vivi la lôr dimension di profonde religjositât al è tant di plui.
In chest gno cirî olmis di Diu tal mont furlan di vuê, o volarès fermâmi al vanzeli dal magjos, dal moment che la peraule di Diu e je contemporanie a ogni ete.
Alore o dîs che la teologjie e la istituzion gleseastiche no je la uniche strade ni la plui sigure. I magjos a son rivâts, cu la lôr sapience umane, là che i predis cui lôr messâi no son rivâts. Un popul vîf al à di cirî un Diu vîf. No tant o dome inte sô memorie ma inte realtât di ogni dì. Cul riscjo ancje di cjatâsi a scûr parcè che la stele no si rive a viodile. Jê però nus viôt, parcè che Diu al à voli plui bon dal nestri. Pussibil che tal Friûl di vuê no si cjati une presince di Diu, une incjarnazion dal so misteri!
I magjos si son jemplâts di gjonde apene che a an tornade a viodi la stele. Un popul nol pò vivi dome cjalant televisions o palanchis o lavôrs o robe. Al à dibisugne di cjalâ ancje in alt, tal cîl, e di viodi amancul une stele. Par vê orientament e sperance. Pò stâi che il cîl al sedi te intimitât de nestre anime, là che par solit si cjate plui scûr e frêt. Un popul nol pò dome lavorâ come il mus. Al à ancje di contemplâ.
Intal viaç dai magjos par lâ dal frutìn, o viôt come il completament dal arc de vite. I sapients (no sai se a jerin viei; o sai però che la sapience e ven cu l’etât e l’esperience) a san che la storie no pò lâ indenant se no rivin a travasâ tes gnovis gjenerazions la lôr ricjece spirtuâl e culturâl. La storie e je fie di un passât ma ancje mari di un avignî, senò e je sterpe.
Se o volin che il Friûl al vivi ancje doman, e al vivi cun dignitât e onôr, bisugne che lis gnovis gjenerazions a vedin no dome i bêçs e la fadie e i sudôrs dai viei, ma ancje la lenghe, la culture, i valôrs, la storie, la fede. Senò o murìn nô ma a muraran ancje lôr. O a vivaran copâts ta l’anime, che e je la piês muart (Mt 10,28).
O ài resonât dispes sui regâi che i magjos a vevin cjapât sù tes lôr arcjis. O sai che i esperts a disin che a an volût, cu la lûs de fede, professâ Crist re dal mont, predi de gnove aleance e redentôr de storie a mieç de sô passion e muart. A son interpretazions, e une e vâl chê altre. Par chel jo o voi a cirî une significazion plui dongje di nô. L’aur al significhe la paronance, l’incens la prejere e la mire il dolôr. Se jo o ves di fâi un regâl a gno fî, no podarès cjatâ significazion plui splendide.
Un frut al devente grant dome se al rive a paronâ se stes, a cjatâ un spazi pe prejere e pal trassendent e a puartâ cun fuarce lis crôs che la vite i prepare. Fin che nol sa comandâsi, vierzisi al trassendent e paiâ di sachete il presit de vite al reste frut, egoist, ingrinzignît ta l’anime, une tragjedie par sè e pal mont.
Naturalmentri il discors al vâl ancje pal popul, s’al vûl cressi.