Olmis di Diu - A. Beline

Un furlan in Benecija

01 di Zenâr 2005

La storie dai rapuarts fra i responsabili de glesie Udinese e la int de Benecija no je des plui esaltantis. I moments plui grivis a son doi. Il prin al è sot il fassisim, cul pic dal 1933, cuant che i predis a patissin une autentiche persecuzion parcè che a sostegnin une culture che, pes concezions ignorantis e vilanis dal regim, e je inferiôr e indegne de sacralitât romane. Il secont moment al scomence cu la fin de vuere e al à la sô lidrîs ideologjiche tal cunfin fra il mont ocidentâl, filomerecan, e chel orientâl, filosovietic. Par tancj papavars democristians, sucedûts ai fassiscj ma infetâts dal stes nazionalisim, fevelâ par sloven al vûl dî jessi comuniscj, titins e antipatriotics. I predis origjinaris des valadis a van sparint par resons anagrafichis e a vegnin sostituîts dai furlans. Preferibilmentri di chei mancul sensibii ai dirits culturâi sacrosants di chês popolazions.

In chest cuadri desolant, al po capitâ che in cualchi paîs lis robis a sedin ancjemò plui ingredeadis par resons contingjentis. Al è il câs di Liessa, là che une campagne denigratorie e à obleât il vicjari pre Arturo Blasutto, di Montviarte di Taipane, di 42 agns, a ritirâsi par simpri a cjase sô, cun grant dolôr e disonôr. In realtât, come ch’al conferme il bregadîr di Clodig, Se don Blasutto parlasse in italiano, non avrebbe nessuna accusa. Bisugne mandâ un predi che nol vedi nissune manìe filoslovene. Seont une sô linie carateristiche, il vescul Zaffonato al preferis la pastorâl de blitzkrieg: un salt e vie. Cun predis zovins, che a fasin il lôr garzonât e po a tornin in Furlanie. Par invoiâju e judâju economicamentri, ju fasarà ducj plevans. Sot man al à un predi di 30 agns, plen di vite e di iniziativis, restât a pît parcè che al è muart il plevan. Cussì pre Azeglio Romanin, di Cuâs, dopo di vê servît cun passion il plevan di Sedean bons. Gattesco, al fronte l’aventure de Sclavanie, pensant, come ducj, che si trati di une parentesi. Invezit il distin, o la provedence, al à volût che al resti par 44 agns, dai 8 di dicembar dal 1961 ai 5 di novembar dal 2005, cuant che un mâl che nol perdone lu robe a lis sôs comunitâts di Liessa e, cul timp, di Topolò e di Cosizza. La sorprese di don Azeglio no je dome tal fat che nol tornarà plui in Furlanie, ma che al rivarà a inlidrisâsi dal dut inte sô gnove comunitât, incjarnantsi cun cûr e anime, inteligjence e volontât. Po stâi che ancje lui, rivant cu la sô 1100 ta chel paîs fûr di mont, al vedi pensât: Diu, in ce part di mont che mi àn mandât!. Invezit chel mont fûr dal mont al è deventât il so mont, la tiere de sô anime. E chê lenghe che, come ducj, le veve sbeleade in seminari, e je deventade un tesaur di tramandâlu ai fîs. Lu à lassât par testament: No stait a dismenteâ lis vuestris lidrîs, soredut i cjants dal Avent, di Nadâl, di Coresime e des Pentecostis. Intes lôr strofis a contin e a spieghin il Misteri. Insegnaitju ancje a lis gjenerazions di doman. Si è ripetût cun lui il meracul capitât al vescul e martar Arnulfo Romero, che al è lât par convertî il popul e invezit al è stât il popul a convertîlu lui. Tal sens di ribaltâ vision de vite e pratiche pastorâl.

Su la sô ativitât tal circul Recan, sul so dinamisim, su la sô passion pe glesie e pal om, su la sô sensibilitât missionarie pe int de Tanzianie nol è il câs di spindi peraulis. Baste dî che, tai ultims agns, al à adotât e sostignût tai studis passe 40 zovins. Missionari dal mont intîr stant tun paisut fûr dal mont. Mi plasarès che la int de Benecija, cu la testemoneance di chest predi onest e content, nus perdonas in part chel grant debit che nô predis furlans o vin ingrumât tai lôr confronts.