Olmis di Diu - A. Beline

Un grignel di forment tal desert

01 di Zenâr 2005

Lu àn copât a tradiment il 1 di dicembar dal 1916, te sô tende tal desert, une bande di senussits, che a risintivin dai contrascj che a stavin insanganant l’Europe te prime vuere mondiâl. Cualchi an prime al veve scrit: Pense che tu âs di murî martar, cence nuie di nuie, distirât par tiere, crot, che no rivaran a ricognossiti, dut cuviert di sanc e di feridis, copât di muart violente e dolorose. Al veve di passâ di bot un secul, un secul di vueris innominabilis e di ribaltons ininmagjnabii, par che chest grignel di forment al viodes ricognossude de glesie in maniere uficiâl la sô santitât. Un sant di chel altri secul proclamât al inizi di chest. Epûr mai come cheste volte si trate di un sant atuâl, proponibil come spieli vuê plui di îr, une des figuris plui splendidis e providenziâls par chest inizi di milenari.

Il viscont Charles Eugène de Foucauld, nassût a Strasburc ai 15 di setembar dal 1858, di une famee de grande nobiltât francese, al à vût dut, ma al è stât segnât di dôs pierditis impuartantis. Al à pierdût adore i gjenitôrs e, sul viergisi de vite, la fede. Di li e je scomençade une esistence disordenade.e vueide. Al spindeve e al spandeve cu lis companiis plui sbaladis, al pont che la famee e à scugnût metilu sot pupîl. Jentrât te cariere militâr e mandât in Algjerie, la sô condote e fo cussì scandalose che lu oblearin a sielgi fra lassâ l’amante o l’esercit. Al preferì lassâ l’esercit. Stuf e ingomeât, al scomence a domandâsi se cheste e je une vite di fâ. Intant al torne in Afriche a esplorâ il Maroc, mertantsi la madae d’aur de Societât Gjeogragiche di Parigji. Al è in chest timp de sô vite, dal 1886, che Charles, judât dal abât Huvelin, si convertis in maniere radicâl: A pene ch’o ai crodût ch’al jere un Diu, o ai capît che no podevi vivi che par lui. Si trate di cjatâ la strade che Diu i domande par vivi la gnove stagjon. I semee che la robe fondamentâl e je di vivi l’umiltât e la puaretât di Crist a Nazaret, tune intimitât continue cun lui. E je la spiritualitât dal pierdisi, dal platâsi, dal sprofondâsi, dal lassâsi murî par Crist. Al jentre cui trapiscj, po al va in Sirie, e in Tiere sante, po si fâs ordenâ predi. Il so amôr pe int dal desert lu torne a puartâ in Afriche, in Maroc, tal desert dal Sahara. E a Tamarasset, di bessôl, tune tende che i servis di glesie, di cjase e di ambulatori, simpri vierte a ducj chei che a vuelin jentrâ, si cunsume l’ultime part, la plui feconde de sô vite. Contemplazion, assistence ai tuareg, esplorazion e descrizion de lôr vite e de lôr culture. Al è so il prin dizionari tuareg-francês. Cence nissune pice di proselitisim, in gratuitât assolude e radicâl, come un grignel di forment spierdût te inmensitât dal desert. Nol à lassât nissun scrit organic, dome cualchi sfueut di riflessions e preieris. La semence butade di frère Charles e tacarà a butâ agns e agns dopo de sô muart, tai Piçui fradis e tes Piçulis sûrs di Gjesù sparniçâts pal mont, cirint di meti la plui grande straordenarietât interiôr tal plui grant anonimât esteriôr.

L’atualitât di frère Charles e sta te gratuitât, tal disfâsi tal mont e al mont, tal eliminâ ogni aparince insidiose e sterpe par privilegjâ la sostance, tal rinunciâ a la concuiste de societât lassantsi concuistâ de societât, tal presentâ un cristianesim inclaudât e aparentementri impotent e no un cristianesim di assalt, rogant e aparentementri vincent. Un cristianesim minoritari come numar e fuarce, ma evangjelic e sostanziôs. Ma la novitât plui grande e je la maniere di frontâ il rapuart cun chês altris religjons, in particolâr i musulmans. Al veve provât cu lis baionetis dal esercit francês, tirantsi l’odio. Al à sielt il rapuart dal amôr e dal servizi. Forsit e je la strade plui juste e plui autâl.