Olmis di Diu - A. Beline

Un pan par ogni fan

01 di Zenâr 2004

Tal screâ il timp sant e salutâr de Coresime, che nus prepare e nus instrade al misteri de passion, de muart e de resurezion di Crist, spieli e cause de trasformazion in glorie dal nestri distin, il pinsîr mi va ai agns lontans dal seminari, cuant che si festegjave il carnevâl cu lis Corant’oris e si tacave la Coresime cuntune zornade di ritîr spirtuâl cu lis meditazions su la muart. Tant par tirânus sù di cuarde.
Un an un ôc di predicjadôr al à tacade la predicje berlant: “Son finiti i bagordi! Son finite le cenette!”. Ma savevial là che al fevelave e a di cui che al fevelave?
Falopis che no capitin dome ai oratôrs dai clerics se ca e là si insist cuntune monotonie stupide sul edonisim, su la massepassuderie, su la civiltât dai consums. Come se la int di Visepente e dai paîs e chei che a vivin tai deserts des monts a fossin ducj cjochelis e barabars, rabiôs parcè che la zornade e à dome vicjecuatri oris e no rivin a sbrocâsi fin dapît.
No dîs che cualchidun nol salochi fûr di misure, cun grant damp pe sô salût e scandul pes situazions di miserie che a son pal mont. Ma se chel oratôr al jentras tune des nestris cjasis, simpri plui solitariis, là che si strissinin vecjos dibessôi, là che tante int si ruvine i agns plui biei par assisti malâts o par tirâ sù canae che a varan dibisugne dai gjenitôrs fin che ur ven la gobe, là che oms e feminis a lavorin fieste e disdevore cu l’uniche sigurece di scugnî paiâ simpri e dibant, al gambiarès intono. O almancul al tasarès.
Parcè che la int e scombat tant e e gjolt pôc e si cjate magari cun cjasis sistemadis e cun cualchi palanche te sachete, ma cun problemis grancj come monts. E se e stente a crodi, al è pal fat che e stente a vivi.
E chi o voi a cirî lûs intal Vanzeli des tentazions, là che il diaul al stice il Signôr a passi la sô fan cul pan che i furnìs lui. “Se tu sês il Fî di Diu, dîs che chestis pieris a deventin pan”. E Gjesù i rispuint: “Al è scrit: L’om nol vivarà dome di pan, ma di ogni peraule che e salte fûr de bocje di Diu” (Mt 4,3-4).
Il pecjât dai furlans, de nestre gjenerazion e di chês prime, al è stât di vê scombatût masse pal pan. Parcè che no’nd jere e parcè che la fan dal pan si le sint. Il nestri pecjât, s’al è un pecjât, al è chel di jessisi inludûts, dopo secui di miserie, che jemplant il stomi e il frigo, si jemplàs ancje il cûr.
Risolte in buine part la cuistion dal pan matereâl, scoltìn la racomandazion savie e sante di Crist, che l’om al à plui sortis di fan e duncje i coventin plui sortis di pan.
I covente il sostentament da la ment cu la culture e il libri; chel dal cûr cul afiet, l’amicizie, la solidarietât, l’armonie in cjase e fûr; chel da l’anime cu la prejere, la meditazion, il silenzi, la contemplazion, il perdon, la fede, la consolazion.
Che la gracie di Diu e fasi sverdeâ la nestre anime arsinide come che lis plois de vierte a fasin sverdeâ cjamps, prâts e culinis. Che ognidun di nô al vedi, cu la sô anime, chel impegn che al met tal ort par preparâ la gnove stagjon. Che no mancjin mai, in nissune cjase, un libri, comprendude la Bibie, une rose di chês veris, une spere di soreli, un moment di polse, une peraule amie e la presince consolant di Diu. E lui al larà a controlâ se o fasìn Coresime pardabon. No alçant il tapon de padiele ma cucant tal profont dal nestri cûr.