Olmis di Diu - A. Beline

Un popul condanât a fâ sieltis disgraciadis

01 di Zenâr 2004

La liturgjie aquileiese nus fâs cjantâ il vanzeli di Gjesù che al jentre in Gjerusalem dôs voltis: te domenie Ulive e te prime domenie di Avent. Parcè che ancje l’an liturgjic al è Crist che, tal non dal Pari, al jentre inte storie a salvâ la storie.
Par une volte no vuei fermâ la mê atenzion su la part centrâl, su Crist, passience di Diu, che al ven indenant montât sul mussut, re dai passients. O vuei cjalâ lis comparsis, la int e soredut i fruts che a berghelin contents e a crevin ramaçs dai arbui, dopo di vê slargjadis lis mantelinis diluncfûr de strade.
Une sene comovent, di ingropâ il cûr. E il cûr si ingrope pardabon pensant che la int no je triste e che e rivarès a capî cun vonde clarece se un al ven tal non dal Signôr o no. Par chê vergjinitât no ruvinade o comprometude dai trafics e de tristerie de vite. Ma chê int li, in prin plan, no je chê che e conte di plui. Chê li e pò berghelâ o tasê.
Chei che a contin, i vêrs regjiscj, chei cu la plere in man, no si ju viôt, parcè che a tiessin ta l’ombre dal templi o tai palaçs de politiche e de economie, e si preparin a doprâ lis stessis comparsis par sunâ un’altre musiche. Difat pôcs dîs dopo, simpri chel popul al berghele tre robis infamis: di liberâ Barabe, di meti in crôs Gjesù e, piês di dutis, che il so sanc al coli parsore di lôr e dai lôr fîs. Matieu al dîs claramentri che i sorestants dai predis e i anzians a rivarin a convinci la fole.
No’nt coventin tantis a convinci la fole. Baste gjavâ ce che al covente e dâ ce che nol covente. Gjavâ dignitât, libertât, istruzion, scuele, possibilitât di resonâ cul so cjâf e di fâ cuatri conts. Dâ pore, ricat, mitologjie, promessis golosis e falsis. Une robe che le san benon dutis lis ditaturis, ducj i rezims, ducj i stâts nazionalistics, ducj i imbonidôrs e i plaçarûi.
La fole di Gjerusalem che si autocondane mi riclame i todescs e i talians che a berghelavin contents di lâ a murî a stupit vie e cjaminant sui cuarps dai nemîs inventâts. O la manìe periculose di volê onorâ i monuments e i muarts in vuere plui di chei altris muarts. O lis adesions plateâls a lis gnovis formazions teledipendentis. O la (a)morâl des telenovelis che e sbelee la vere morâl e i vêrs valôrs. O ancje la disistime, cuant che no devente asse, pe propie culture, lenghe, tradizion religjose.
Cuant che la mê int e proteste cuintri dal furlan in glesie, invezit di protestâ cuintri dal talian, o e rinee la sô storie milenarie par vantâsi di une storie plui resinte, mancul onorade e soredut foreste, no aio di pensâ ai regjiscj, platâts ma no tant, che a manovrin il popul cuintri dai siei interès vitâi e lu sburtin a fâ sieltis disgraciadis, come esaltâ i delincuents e condanâ i bogns, sbeleâ la veretât e incoronâ la bausie?
Inte passion dal Signôr a son dôs lis vitimis: il Signôr che al mûr par salvâ il popul e il popul che al condane l’unic che al pò salvâlu e dâi rispuestis di vite a lis sôs domandis di vite.
Par chel Vinars sant, tal cjantâ i “Improperis”, o ribaltarai il test e o disarai: “Popul gno, ce ti ano fat? Cuant ti ano maltratât? Rispuindimi!”. Se al fâs dûl il Signôr discrotât e svilanât, no aial di fâ sclopâ il cûr ancje il popul, discrotât, vistût di robe foreste e condanât a condanâsi? “Ecce homo!”, ma ancje “Ecce populus!”.