Une Strade de Crôs che e passe pal paîs
01 di Zenâr 2004Timp di Coresime, timp di Viacrucis o Strade de Crôs. Ancje i plui cjans a sintin la dibisugne di fâ alc par confuartâ il Signôr.
A Visepente lis Viacrucis lis à tiradis vie pre Bastian inmò dal 72, parcè che a vevin di piturâ la glesie. Po no lis à tornadis a picjâ par no ruvinâ il mûr. Chê altre dì e je stade di me une delegazion a domandâmi di tornâ a picjâ i cuadris. Mi soi racreât parcè che, magari a distance di 23 agns, si son inacuarts che no jerin. E le ai cjapade come conferme di ce che si va disint ator: che la int e torne a sintî la religjon. Une inlusion sfantade dal moment. Difat largoment plui fuart al è stât che la glesie e semee crote e, soredut, che lis nestris Viacrucis a jerin tant bielis che ducj nus es invidiavin.
Però la cuistion des Viacrucis mi è restade dentri. Cemût cjatâ une forme juste, impegnade, concrete di vivi la passion dal Signôr?
O crôt che o tornarai a picjâ lis Viacrucis cuant che ducj nô, predi e int, o varìn imparât no a fâ il zîr de glesie ma il zîr dal paîs. A cjatâ lis stazions là che Crist al patìs vuê, te nestre realtât.
Un che al è condanât a puartâ une crôs no meretade e plui grande di lui; un che al cole te disperazion o te depression o tal vizi; une mari che il fî o la fie le fâs murî di displasês; un strac madûr che al scuen simpri pensâ ancje par chei altris; un che al scuen suiâ i sudôrs o lis lagrimis di un malât e di un vieli; un che al è inclaudât par agns tun jet, tune carocele, te cjame de famee, tun lavôr che lu scane e no lu sodisfe; un che al è discrotât te dignitât, tai dirits, tal onôr; un malât terminâl e chel che i sta dongje.
Ancje il cimitieri al è une stazion, la ultime. Une persone che e zire ducj i ospedâi par cjatâ une sperance, un zovin che al zire dutis lis fabrichis e i ufizis par un lavôr, un che nol cjate cjase. No sono stradis di passion ancje chestis?
Chest no par gjavâi a la religjon la dimension verticâl e misteriche ridusintle a sociologjie o a filantropie, ma par ubidî al comandament di Crist che al à dit di viodilu tai fradis. Ancje parcè che vuê Crist in persone nol patìs e nol à sens confuartâlu, cu la cuâl che ogni om al colme inte sô cjâr la passion dal Fî di Diu (Col 1,24). E lui stes, a lis feminis che lu biadavin, ur à dit: Fiis di Gjerusalem, no stait a vaî par me; vaît invessit par vualtris e pai vuestris fîs (Lc 23,28).
Mi à simpri fat impression chel plevan che al passave oris e oris in glesie a fevelâ cu lis statuis e, cuant che al jessive, al jere tant cjamât che nol rivave a cjalâ in muse e a saludâ nissun. E une volte al è sucedût che un trop di zovenats malcostumâts a an sfuarçade la puarte de glesie e, par puartâ vie laur de Madone, i an disfigurade la muse. Al à vaiût e fat un mês intîr di riparazions. Cuant che invezit i an contât che un zovin al veve disonorade une fantate, al à dit suspirant che a son robis che a sucedin; par chel lis fantatis a fasaressin ben a stâ plui a cjase.
Jo no dîs che ducj chei che a fasin lis Viacrucis no an dûl pal prossim che al patis. O dîs che, partint de compassion e dal dûl pal prossim che al patis, fâ lis Viacrucis al à plui sens e gust.