Olmis di Diu - A. Beline

Une spade tal cûr

01 di Zenâr 2004

Tal cjantâ il vanzeli di Luche (2,22-38) che nus mostre la prucission de vite che e jentre tal templi contornade de vite che si sta sierant, Simeon e Ane, o volarès centrâ il voli e il cûr sun chê persone che, strenzint il so frut, e puarte simbolicamentri dute la vite. O intint Marie e dutis lis maris, che a an il distin di gjenerâ la vite e la responsabilitât di tirâle sù e di ufrîle al mont. L’avignî de umanitât nol è ni tai parlaments ni tes fabrichis ni tes curiis ma sui genôi des maris. Lu à dit il Concili Vatican II.
Parcè no sintìno la grandece di cheste mission? Parcè no judìno cheste creature tun compit che nissun no i sta a pâr e che nus interesse ducj? Parcè che dut al diven de mari, tant de mari tiere che de mari fisiche. E par solit la plui doprade, maltratade, dismenteade dopo de dibisugne e je propit jê, la mari tiere e la mari fisiche.
Sintint lis peraulis crudis e veris dal vecjo Simeon, no pues no pensâ a mê mari e a dutis lis maris, cognossudis e no. Jo, i fîs dal gno paîs, ogni fî che al ven tal mont esal di consolazion o di disperazion par sô mari, di ruvine o di resurezion? Mê mari e dutis lis maris, pensant a mi e ai lôr fîs, ce ur vegnial tal cûr? “Benedete la dì che al è nassût!” o “No lu vessio mai fat!”?. Parcè che, cuant che il cûr al è masse sglonf e il pês ti sfracae, ti ven ancje di fâ ce che nissun istint ti sburte a fâ: di rineâ e maludî la tô creature, il to sanc.
E mai come vuê il mistîr de mari al è dificil, problematic, ingrât e fat in solitudine. Parcè che ducj a spietin di jê e ducj i fasin predicjis, pronts a condanâle, cuant che (e cui no sbalgjal mai?) e sbalgje in alc. Alore l’om al dîs che e ruvine i fruts, il mestri e il professôr a disin che no ur sta vonde sot, il predi al dîs che no à religjon e e sta copant l’anime dal fî. E ogni judissi negatîf, soredut cuant che si le à metude dute e lis sieltis a son dificilis e contraditoriis e lis sodisfazions pocjis e nissune, si tramude tune spade che e passe l’anime de mari fûr par fûr. L’Adolorade di Madone di Gracie e à siet spadis e ducj a van a preâle e a condolêsi cun jê. O crôt che cualunche mari serie e cussiente no’nt vedi di mancul, ancje se nissun nol va dongje cuntune peraule di confuart e agrât par vê acetât un compit cussì trement.
O sint tancj predis a cjapâse stupidamentri cu lis maris di cumò. “Madri assassine!” ur à dit un. Intant no si varès di fevelâ di ce che no si à esperience. In plui o dîs che une mari di vuê si cjate a frontâ problemis che chês di une volte nancje no si insumiavin. E a podevin ancje inludisi di viodisi ricambiât l’afiet e l’assistence, cu la cuâl che ancje la mari plui ingjenue di vuê e sa che e varà di viodi dal fî o de fie fin che e podarà strissinâsi, cence pretindi ni un flât di aghe di vive ni une messe dopo muarte. Parcè che i fîs ind àn vonde a pensâ par sè.
Il vescul mi à dit une volte che al è dificil fâ il vescul. I ài rispuindût che fâ il plevan al è plui dificil e plui dificil di ducj al è fâ il gjenitôr. Parcè che nô o vin la teorie e lôr a scuegnin fâ lis sieltis concretis e tignîsi i fîs ancje e soredut cuant che nissun nol vûl vêju. Un vescul e un predi a puedin vê un lamp di delusion e di rabie. No àn di sigûr la spade che ur fore cence soste il cûr. Alore, plui che fâur predicjis a lis maris, domandìn che nus fasin lôr la predicje a nô. Su la passience e la gratuitât.