Olmis di Diu - A. Beline

Vive e catoliche

01 di Zenâr 2006

A diference di altris miei compagns predis, no pues vantâmi che “la Vita Cattolica“ e vedi fat part integrant de mê vite di frut in sù. O sintivi lis recriminazions dal plevan sul fat che la “buine stampe” no cjatave masse udience tes fameis di Vençon e lui, che lis veve sintudis dal vescul, si sfogave cuintri di nô. Ma puare mê mari e à tignût dûr, parcè che no vevin bêcs. Le ai vude par mans di predi, cuant che si leve a cjalâ i spostaments dal vescul, come che si va a cjalâ vuê la pagjine dai muarts sul cotidian nazionâl-popolâr nostran. La prime osservazion e je propit cheste: nol à sens comprâ e obleâ a comprâ un gjornâl o un libri dome pal fat ch’al è catolic. Se al vâl, si lu compre e se no si lu lasse là ch’al è. Jessi cristians e à di jessi une comunion di idealitâts e di finalitâts e no une corporazion e une mafie.
I contats cul nestri “setemanâl dal Friûl” si son fats plui strets in ocasion de semblee dai predis dal 1975, la prime, cuant che si veve batût une vore su l’impuartance di un gjornâl religjôs ch’al fos une vôs libare. Sore dut libare dai condizionaments politics e partitics, in chei agns pluitost pesants e mortificants. Subit dopo dal taramot, il vescul Battisti mi à clamât a fâ part de redazion. Il dut al à durât “lo spazio di un mattino”. No rivavin a capîsi e a concordâ su nuie, sore dut su lis tematichis peadis a la lenghe e culture furlane e a la vision pastorâl di une glesie furlane incjarnade. Si jerin rassegnâts a une eterne oposizion cuant che pre Duilio mi à dade une rubriche, “Cirint lis olmis di Diu…” , che e dure, fra alts e bas, fra serens e burlaçs, passe tredis agns e che mi fâs sintî di cjase in cheste cjase. Plui che just duncje che ancje jo o zonti la mês vôs a lis tantis pai otant’agns de Vite Catoliche. Par indalegrâmi dal percors fat fin cumò e par augurâi lungje vite, ma sore dut vite.
Mi plasarès che chest gjornâl, paraltri ben fat e di sigûr un dai miôr sul marcjât de stampe diocesane, no si limitas a ripuartâ la croniche nude e crude, fedele e acritiche, dai fats capitâts in Friûl, ma che nus judas a disserni, a sielgi, a cjapâ posizion. Une vôs che no à pôre di dî ce che altris no disin e di valutâ lis robis e lis personis no seont il political o il religious correct ma seont lis esigjencis fuartis e i criteris liberants dal vanzeli. Un gjornâl che nol à pôre di sacrificâ la forme e la diplomazie pe sostance, pe provocazion. Un gjornâl vîf, spieli de nestre vite e di stimul pe nestre vite. Naturalmentri no un gjornâl clericâl ma laic, libar, rispietôs ma no sotan de gjerarchie e critic ancje tai fats di glesie.
E chi o vignin a la seconde cualifiche: di jessi un gjornâl catolic, ma catolic tal sens leterari e penç de peraule. La catolicitât e cjape dentri dutis lis components dal popul di Diu, no dome la glesie docent. Nol à duncje di jessi dome la vôs dal alt, ma ancje di chê dal bas. No dome la vôs autentiche o autenticade, uficiâl, ma di dutis lis vôs, ancje chês critichis, alternativis, stonadis. Baste che no ledin cuintri dai comandaments e dal rispiet des personis. Un gjornâl catolic al à di ripuartâ cun curiositât ancje ce che di bon e di stimolant e di valit al sucêt di là dal muret de braide de glesie, savint che il ream di Diu al à plui larc di nô.
O ai lassade par ultim, ma o varès di vêle metude par prin, la sensibilitât, l’atenzion scrupolose e amorose pes zonis plui sacrificadis, come la Cjargne e la Benečija, e la promozion concrete, sistematiche, des lenghis minoritariis. Un cjamp là che la Vite catoliche e à di lavorâ tant di plui se e vûl corispuindi a la sô grande vocazion e a la nestre spiete.