Olmis di Diu - A. Beline

Il nono di Possec

01 di Zenâr 2004

Il pari spirtuâl mi fevelave dispes di sant Albert il Grant, vescul di Regensburg, domenican, che, lant e tornant a pît de Svevie a Parigji, le svuarbave preant e cjalant lis plantis e cussì al è deventât un grant sant e un grant botanic.
O scrupuli che pari Perissut , tal fâmi chescj discors, no si inludeve di fâmi rivâ ai sflandôrs de santitât o de glorie sientifiche, ma al voleve tignîmi vuardât de mode des motoretis che e cjapave pît ancje tal predessam. Ur faseve vuadagnâ timp e gjambis ma ur faseve pierdi il contat diret cu la int e cul mont.
Cui agns mi è restât il gust di cjaminâ. Mi permet di cjalâ, sintî, nulî, rifleti. E se mi zove pe circolazion dal cuarp, mi fâs un ben straordenari ancje pe circolazion da l’anime.
Une dì d’istât o cjaminavi par Possec e, cucant dentri tun curtilon di bacans, o ai lumât di schene un biât vieli sentât in carocele dapît de scjale. “Viôt cemût che si ridusisi dibessôi dopo di vê lambicade une vite” o ai dit cul cûr sglonf. Ma, cjalant miei, o ai viodude, sul midâl, une talpute discolce. E la talpute e jere taponade cuntun bregonut e dentri al jere un frutut sui cuatri agns.
Lui al cjalave sù e il nono al cjalave jù e ogni tant si ju sintive a cocodâ ducj i doi, parcè che il vieli i contave storiis e il frut si passeve a sintîlu.
Alore mi soi propit incorât, parcè che chel vieli, che salacôr si sintive d’intric parvie che nol podeve plui produsi, i faseve al nevôt il regâl plui grant che une persone e puedi fâi a di un’altre: travasâ l’anime, cun calme, muse a muse e cûr a cûr. E mi son inviâts i pinsîrs.
Chel biât vieli, in chel moment, al stave dant plui dal sindic, dal predi, dal mestri e forsit ancje dai gjenitôrs. Parcè che no si pò dâ nuie di plui de nestre anime, de nestre esperience, de nestre storie.
O ai pensât ancje a un’altre veretât. Che nissun nol è tant puar di no vê alc di dâ e nissun nol è tant siôr di no vê alc di cjapâ. Il regâl di une peraule e di un bon insegnament nol è siguramentri mancul grant dai bêçs e de robe e dal lavôr.
Ducj si pò dâ cuant che si è siôrs, ma il regâl dal puar al à un valôr dopleât. In Cjargne i disevin “caritât fluride”, tant a dî la flôr de caritât.
Ce grant capitâl di storie, di sapience, di esperience che o vin in chest nestri Friûl vecjo e di vecjos!
Intun mont là che ducj si è cjapâts dai ingranagjos de produzion, là che ducj si è obleâts a cori par produsi e par consumâ, là che dut al ven mercificât, il vieli, i vecjos paîs, lis vecjis civiltâts a son restâts i unics e i ultins no ricatabii, libars, gjenuins, vêrs. I unics e i ultins regâi e valôrs. No podin strassâju.
Lant cu la memorie a chel nono e a chel nevôt, o cjati simpri plui atuâl ce che o ai vût scrit di cualchi bande, tun moment di esaltazion filosofiche: “In chê dì che un vieli nol conte plui e il nevôt nol scolte, si creve la glagn, si cjonce la lidrîs de storie”.
Un rabìn, tal test, al veve lassade la sô robe un pôc ca un pôc là. “E al to amì plui cjâr no i lassistu nuie?” i domandarin i dissepui. “A lui i lassi lis mês storiis” al rispuindè il muribont. Si puedial regalâ alc di plui vitâl de propie storie? Il nono di Possec lu veve capît.