Olmis di Diu - A. Beline

La sorprese de prime viole

01 di Zenâr 2004

Fedêl al proverbi di “San Bastian cu la viole in man”, dai vincj di zenâr o cjali ogni dì e par ogni cjanton par viodi a ripetisi il meracul de prime viole. E sarà ancje une superstizion, come i romans cul soreli, ma ancje jo o ami viodi te prime rosute, magari minude e spauride, il segnâl che ancjemò une volte la vite le à vinçude su la muart.
Chest an la sorprese e jè stade dopleade: e pe novitât de rose e pe straneitât dal lûc.
Difat no le ai intivade tun lûc sant come il sagrât de glesie e nancje tun lûc serio come la canoniche e nancje tun lûc batût come un rivâl ad ôr des cjasis, ma lontan, là che no varès mai pensât ni di cjalâ ni di cjatâ.
O stavi cjaminant cul gno solit. Chest mi permet di metimi in comunion cu la grande mari tiere. Mari che i fîs a varessin di tratâle ben senoaltri par interes. E invezit no pierdin ocasion par finî di comprometi un ambient za comprometût. Chest pinsîr mi balinave pal cjâf parcè che o vevi cjatât, tun splaç a confin di une stradele, i segnâi de miserie e de stupiditât umane: cjartis, fazolets e gomis e plastichis. Certe int e rive intun colp a sporcjâ e l’amôr e la tiere.
Epûr il Signôr mi à fat cjatâ propit li, framieç di tante porcarie, il meracul de prime viole. Ancje se e veve vût il distin di nassi tun lûc sporc, jê e jere nete e il contrast le faseve semeâ, s’al fos stât pussibil, inmò plui biele. Parcè che il contrast tra ben e mâl al servis propit a chest: a fâ viodi plui biel il ben e plui brut il mâl.
Mi soi sbassât a cjapâle sù e cun sorprese a’nd ai viodudis altris, une strente dongje di chê altre, cence rogance ma ancje cence comples di inferioritât. Cjalant a voli, a’nd jere plui rosutis che no cjartis, ancje se lis cjartis si viodevilis di lontan e lis violis si veve di sbassâsi par viodilis, dal moment che a jerin minudis e platadis. Il mâl al fâs simpri plui scjas dal ben ma a’nd è plui ben che no mâl, senò o saressin za sparîts.
Diu, o la nature, ti mande chescj spiêi par fâti scuele di vite. Se o cjali dome il mâl, mi gafe la disperazion. E alore Diu mi mande la rosute. Se o cjali dome il biel, o pues pierdimi tun stupit otimisim. E alore Diu mi met sot i vôi ancje la realtât dal mâl. Cussì o rivi a vê une vision realistiche e vere de vite. Che e je un misliç di ben e di mâl. Il prin al servissarà par nudrî la sperance; il secont par no rinunciâ a la prudence.
In plui o ài concludût che ben e mâl a convivin tant insieme, come il forment e la zizanie dal vanzeli (Mt 13,24-30), che no’nd è scovaçâr che nol vedi cualchi rose e no’nd è zardin che nol vedi alc di scart. Tant a dî che inte vite nuie al è perfet e no’nd è situazion tant sbalade che no si puedi cjatâ alc di bon. Chei che a dan simpri la colpe a la societât e a la struture, a cirin dome un alibi a la lôr pegritât e al lôr conformisim. Ducj sa che i cjamps di concentrament a son tant satanics che plui di un al à vude la sensazion e la tentazion che Diu nol esistes. Epûr mai come in chei infiêrs a an rivât a flurî rosis straordenariis di solidarietât e di spiritualitât. Une sorte di vendete di Diu e dal spirt sul demoni e la materie.
Signôr, no sta lassâ mai il scovaçâr dal mont cence une rose e la tristerie dai oms cence un spere di positivitât.