Olmis di Diu - A. Beline

Retoriche acrobatiche

01 di Zenâr 2006

I romans a disevin che omen est nomen, vadì che il non al è une sorte di profezie. Ma la senadore Lidia Menapace, di Rifondazion comuniste, tai siei 82 agns di vite, e à savût dome semenâ contrascj. Altrichè menâ la pâs! L’ultime i à costât la poltrone de comission de Difese e lis maludizions di dut l’aparât militâr e paramilitâr talian e l’indignazion globâl di un popul par solit polenton e rassegnât come il furlan. Ma cheste volte la propueste e jere masse scandalose e l’ofese masse grande. La Menapace, tune interviste fate a la vee de sô votazion e che i è stade fatâl, e à proponût di abolî lis Frecis Tricolôrs, pal fat che a son inutilis, incuinantis e masse cjaris.

No stoi a dî des reazions indignadis, des protestis invelegnadis, des adesions incondizionadis, dai proclamis passionâts di sindics, deputâts, pressidents di province, di associazion, club e fraterne. Tun moment di rare esaltazion poetiche, l’ex diretôr dal gjornâl nazionâl-popolâr venit-furlan al à scrit che la propueste de Menapace e à inviât un taramot paragonabil a chel dal 1976. Dome che cheste volte al è, par furtune sô (e nestre), un terremoto di anime. Gjavâ lis Frecis di Rivolt al è come gjavâ l’Agnul dal Cjiscjel di Udin, anzit di plui; al è come ferî l’anime dal nestri popul, parcè che e je une robe che e va drete al cûr dal Friûl. Chê musse di fanatiche marxiste e à provocât un dolente coro di reazioni, una specie di sollevazione tra la gente abituata a lavorare senza lamentarsi e a costruire senza vantarsi. La pasionarie no dome no cognos l’anime dal popul furlan, ma no cognos nancje l’argoment. Parcè che la Patulie Acrobatiche Nazionâl, la PAN, e je un simbul e no un cost. Ancje pal cost, no si à di esagjerâ. In 25 minûts di esibizion, l’MB339 al consume 500 litros di carburant, une cagnere, sore dut se rapuartade a dutis lis autos blu ministeriâls.

Denant di cheste rivolte trasversâl che no lasse spazi, denant di chest popul ferît a muart e inrabiât al ultim fin (a furor di popolo), no soi tant stupit di metimi cuintri dal aparât militâr, dal mont politic di drete e di centri e, cun tantis esitazions e contradizions, ancje di çampe, cuintri dal gno popul che mi sopuarte e mi manten. Mi vignarès voe di dâmi dongje ancje jo al coro o al corot e di suiâle. Ma no mi sint e, soredut, o sint che nol è just. La serietât di une propueste o di une proteste no dipent da l’adesion plebissitarie ma de onestât e de consistence dal contignût. E o dîs, cun cognizion di cause e cun convinzion profonde, che la siore Menapace e à vude reson di proponi ce che e à proponût e che, se ancje ducj i dan jù, par resons plui o mancul cussientis e interessadis e fondadis, e je de bande juste, de bande de pâs, come ch’al dîs il so non. La strade de pâs e passe pe veretât e no pe retoriche. E la veretât e je che lis Frecis a costin masse par podê permetisi une strassarie dal gjenar in timps di crisi economiche e di int che e stente a tirâ indenant. A son incuinantis pai gâs di emission e sore dut pai rumôrs insopuartabii, che o soi obleât a supâmai dut l’an, jo, la mê int, lis nestris bestiis, lis nestris cjasis e lis nestris glesiis. No nd è resons par continuâ une tradizion che no je plui simbul di nuie, dal moment che o vin dibisugne di altris simbui e di altris sieltis. Ma o soi ancje cristian e, se mi permetês, predi. O sai che no ducj i predis le pensin come me, ma o speri di jessi in sintonie cul vanzeli. Chei aparechios cussì ninins e colorâts e fantasiôs e potents no son sisilis o passaris o acuilons, ma imprescj di vuere, creâts par copâ. E denant di un imprest di muart, ancje se potenziâl, il cristian nol po jessi neutrâl.